Språka på finska

Ibland stöter jag på personer som talar nedvärderande om det svenska språket. Det beror på att de inte kan svenska så bra. Eller, det är förstås inte därför jag stöter på dem. Varför jag gör det, är väl snarare ren otur.

I våras hade jag en del konversationer med en näsvis fröken som ansåg att finska är ett mycket bättre språk än svenska för den som vill svära. Och det kanske det är- om man är finne. Men jag tycker inte jomalauta, perkele eller vittukakka låter hemskare än koskenkorva, Helsinki eller pikku myy. När man inte begriper ett språk är vartenda ord bara rappakalja. Likadant är det väl för dessa människor som inte tror att det går att svära på svenska. De förstår sig helt enkelt inte på vår fina svordomskultur.

Jag har också ibland drabbats av människor som tror att man måste använda engelska för att spela rollspel eller läsa fantasy. Fantasy är visserligen ursprungligen ett engelskt ord, men jag har aldrig hört dem använda det som argument. Istället babblar de högdraget om att de rätta orden inte finns på svenska!

Det är sorgligt tycker jag, för det här handlar inte om invandrare, utan om personer som har svenska som modersmål men trots det inte lärt sig det svenska språket ordentligt. De har dåliga skills helt enkelt.

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

