Tvålen

Ett mer okänt faktum om mig, är att jag är en känd sångare. En okänd sådan. Alltså, känd är jag ju (åtminstone bland vänner och bekanta, och även bland ovänner naturligtvis), och sångare är jag också. En båld baryton.

Jag har faktiskt sjungit på Göteborgsoperan. Det var 1996, tror jag. Eller 97. Längesedan var det, iallafall. Men av och till så sjunger jag igen (fast olika sånger). Samma hurtiga gossar som var med och sjöng på Göteborgsoperan (med en viss ändring i line-upen) ska ha äran att sjunga med mig igen till helgen. Vi ska klä upp oss i frack och sjunga mäktigt på trettioårsjubileét för Göteborgs Högreståndsdansare.

Högreståndsdans är intressant, gentlemännen klär sig i färgglada frackar (det ska inte vi göra, för vi är sångare och inte gentlemän, så våra frackar ska vara svarta) och damerna klär sig som Tant Grön, Tant Brun och Tant Krinolin, allt som man gjorde på Den Gamla Goda Tiden. Allt ska vara propert och artigt och belevat.

Men en sak blir helt enkelt djävligt fel. Vi ska sjunga en löjlig Povel Ramel-sång som heter ”tvålen”.

Den är mycket skum och rent fel i sammanhanget. Rätt sånger är pampiga låtar av C. M. Bellman och Esaias Tegnér d.ä. och liknande skalder. Fel sånger är gospelaktiga, jazziga flumlåtar från mitten av 1900-talet, och dessutom var Sverige lortigt under 1700 och 1800-talen och då passar det sig ännu mindre att sjunga om en tvål. Det kanske hade varit lämpligare om sången handlat om puder, parfym och peruker, men ändå inte.

Lämpliga sånger handlar om Flaskan, Flickan, Fosterlandet… och naturligtvis Döden. Bellman har skrivit hur mycket som helst som hade passat, men av honom sjunger vi bara två ynkliga verser ur Fredmans Epistel nr. 9. Jag begriper inte hur Tvålen har halkat in, men fel är den.

Hoppas att sången blir ren iallafall.

Det här inlägget postades i Om Sven Bergersjö eller företaget och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

