Om att blogga

Dags för lite statistik igen. Gårdagens kolumn om demokrati inom Sverok drog visst till sig störst antal läsare någonsin för mig än så länge på en dag. Kanske kan det bero på att flera av mina ordinarie läsare är Sverokare?

Jag antar att det där inte kommer att ge mig väldigt mycket bättre sympatier inom Sverok, men jag är inte snubben som håller käft om mina åsikter.

Hur som helst… Jag har tänkt lite på det där med att blogga. Det används av många ungefär som jag själv använder dagboksinläggen på communitys. Reflektioner över vardagen, små anteckningar…

Själv försöker jag använda min blogg till något annat. Det är ett utmärkt medie, om man bara finner vägen till läsarna.

Min ambition är att publicera en välskriven kolumn varje dag, sju dagar i veckan. Då säger det sig självt att jag ibland får brist på inspiration, och att därmed något mer flummigt av och till letar sig in i min blogg. Men jag tycker ändå att jag har lyckats ganska bra än så länge. De flesta kolumnerna rör nyheter och är ur ett samhällsperspektiv allmänbildande och nyttiga för alla att läsa och reflektera över.

Naturligtvis är ingen kolumn speciellt objektiv- det är aldrig någon kolumn, allting handlar om skribentens egna tankar och intressen. Jag återkommer ofta till att skriva om saker som känns viktiga för mig. Inte heller det är ovanligt bland kolumnister.

Men man måste inte själv vara antifeminist och landsförrädare (ja, jag stöttar ju inte Konungen) för att uppskatta att läsa vad jag skriver. Det vet jag, eftersom jag känner till flera läsares åsikter om de där frågorna. Men vad jag själv ofta saknar här i bloggen, är kommentarer. Möjligheten finns ju att visa för såväl andra läsare som för mig, att ni vet bättre än jag.

Ta den chansen! Starta debatt här! Rör om i grytan.

Det här inlägget postades i Om Sven Bergersjö eller företaget. Bokmärk permalänken.

Kommentera

