Du Tub

Ni som brukar läsa min blogg då och då, känner till att jag brukar krydda den med små filmer från YouTube. Lite för att bloggen ska bli fräsigare, skulle man kunna säga.

Jag har aldrig funderat så mycket över vad YouTube är för något. Eller snarare, det är ju en självklarhet vad det är, men jag har aldrig funderat över vad det innebär. Kanske för att jag själv inte haft ett konto på YouTube förr.

För några dagar sedan råkade jag sitta och flumma vid Dumburken, och två nördar dök upp som gäster hos Oprah Win-Fry (usch, hur kan hon vara så populär?). Det visade sig att de var geeksen som hade startat YouTube och sen blivit rika som troll. Programmet var mer eller mindre reklam för YouTube, allt handlade om hur fräsigt det var. Tja, det funkade mot mig, trots att jag redan visste allt om YouTube men aldrig tidigare startat något konto där, fick jag nu en plötslig lust att göra det.

Sagt och gjort! Fast även om jag är filmare, har jag än så länge inte fixat några lämpliga kortfilmer av kvalitet att lägga upp. Det beror på att de mer professionella filmerna jag ligger bakom, befinner sig i DVD-format. Och tyvärr är det formatet alldeles för stort för att läggas upp på YouTube.

Men det betyder inte att jag inte har nåt att tanka upp överhuvudtaget! Nejdå. Jag fick en liten digitalkamera av min bror hösten 2006, och den går att använda till att filma med. Filmerna blir skräpkvalitet förstås, men nästan allting på YouTube är skräpkvalitet. Och det går att noga förklara att målet är att tanka upp professionella filmer, men att man även lägger dit mer oseriösa, som man filmat bara för skoj skull.

Ta en liten koll på mitt konto: http://www.youtube.com/user/ManiacMediaDirector

När jag tankade upp första filmen, höll jag på att vika mig dubbel av skratt. Det står nämligen en spännande text där, att man inte får tanka upp filmer som man inte har copyright på eller annars tillstånd av den som har copyright.

Men alltså, daah! Jag skulle gissa att en väldigt stor majoritet av vad som finns på YouTube är just stulna grejer. Där finns små klipp från TV-program, där finns musikvideos, där finns små filmer där folk spelar och sjunger låtar skapade av andra… Bara som små exempel.

Och detta vet alla som varit inne på YouTube, och detta vet förstås garanterat nördarna som en gång skapade YouTube, och också de som köpte YouTube av dem för X antal milliarder.

Men det intressanta är att trots det, plockas inte stulna klipp bort, och folk som själ sparkas inte ut. Och därför känns det lite löjligt att de lägger upp en text där det står att man inte får tanka upp sådant, men det är väl för att ägarna av YouTube inte ska bli stämda…

Men en underlig och lustig grej, är att den finske massmördaren Pekka-Eric Auvinens konto plockades bort djävligt fort, bara någon timme efter att han blivit känd eller kanske ökänd…

Det borde innebära att YouTube verkligen har möjlighet att ta bort sånt som är olagligt, för liksom, vad jag minns hade Auvinen inte ens några olagliga filmer på sitt konto… Utom möjligen att det låg lite copyrightskyddad musik på några av dem.

Med detta får man väl konstatera att YouTube hycklar rätt så mycket.

Den lilla filmen jag lagt här idag, har jag själv gjort. Den var ett test för att kolla hur bra (eller dålig) den lilla kameran jag fick av min bror är vad gäller filminspelning.

Jag är faktiskt förvånad över hur bra det ändå blev, med tanke på att kameran egentligen inte är tänkt att filma med och att jag höll den i handen och sprang omkring.

Det här inlägget postades i Om Sven Bergersjö eller företaget och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

