Förlovning och giftermål

Såhär tio år efter att jag förlovade mig, funderar jag över hur folk tänker. Vad är förlovningar och giftermål för folket i gemen?

Om man kollar statistiken är det tyvärr enkelt att se: De flesta som gifter sig här i Sverige numera, skiljer sig efteråt. Och det skulle inte förvåna mig det minsta ifall det är ännu vanligare om folk anser att de kan förlova sig lite hur som helst, och sedan utan vidare dumpa sin fästmö eller fästman och gå vidare i livet till nästa.

Det finns länder där människor som beter sig på det viset blir stenade till döds enligt lag.

Missförstå mig inte nu, jag föreslår inte att vi ska ha sharialagar i Sverige. Grejen är snarare att jag inte alls begriper vitsen med förlovningar och giftermål ifall dessa ändå inte betyder mer än piss.

För mig själv är det en helt annan sak. För mig handlar det om en evig kärlekspakt, omöjlig att bryta, ens med gudars makt.

Det här inlägget postades i Om Sven Bergersjö eller företaget. Bokmärk permalänken.

Kommentera

