Melankolifestivalen

Jag satte på dumburken för att slötitta på ”Rumble in the Bronx” (tråkig film med Jackie Chan), och råkade hamna mitt i Helvetet. Bert Karlsson-rabaldret var i full gång! Och nu snackar vi alltså inte om det där tramset i TV3, den där dokusåpan där Bertan låtsas att musiker utbildas, Shame Factory. Nej, nu gäller det långversionen av Melankolifestivalen, det som förr var avverkat på en kväll men som nu tar flera månader att bli fri från.

Och gissa om jag höll på att få en hjärtattack, när det visade sig vara scenkväll med Luuk!

Jag blev chockad. Kristian Luuk har sålt sin själ åt Djävulen! Han är programledare åt Bert Karlsson-rabaldret! Jämmer och klagan! Vrede och elände!

Jag beslutade mig genast för att blogga om detta fruktansvärda. Som den grävande reporter jag är, förstod jag att kolla runt lite på nätet först. Och o fasa! Jag höll på att få en hjärtattack igen, för detta var djupare ingrott än jag trott: Luuk sålde sig redan förra året!

Detta var dock inte den största shocken (håll i er nu): SVT hade egentligen helst viljat ha Tönt-Filip och Nörd-Fredrik som radarpar till programledare den gången!

De blev erbjudna en hel djävla million för att ställa upp. Ingen har väl anklagat SVT för att använda licenspengarna till något vettigt? Men här kommer punschlinen som heter duga: De tackade nej! De där två!

Ja alltså. Jag vet knappt vad jag ska säga. Jag kan väl inte precis påstå att jag plötsligt börjat respektera dem, men däremot måste jag erkänna att jag inte längre föraktar dem lika mycket. En människa som tackar nej till 500 papp för sina principers skull må vara en idiot, men samtidigt en idiot som är värd en gnutta heder.

Därför säger jag ikväll, för första och sista gången: Skål för Filip & Fredrik!

Det här inlägget postades i Dumburken och annan media och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

