Landets elever- politikernas försökskaniner

På många platser är utbildning en lyx som är få förunnad. I Sverige beslutades det 1882 att utbildningen skulle vara en allmän plikt istället, och redan då var det väl som utbildandet av de flesta här i landet började gå åt helvete.

Vad ligger det för mening i att drilla ungar till att rabbla utantill, lyda blint, förlora all individuell utveckling och bli hatiskt trötta på att lära sig saker?

Skolåren är för de allra flesta här i Sverige bara en onödig fas av livet där de väntar på att bli vuxna så de kan arbeta. En period som mest kännetecknas av mobbing och bråk- helt naturligt. Om man stoppar in för många hönor i samma hönshus hackar de ihjäl varandra, för det ligger inte i deras natur att leva på det sättet.

Lika lite ligger det i människors natur att fösas ihop i stora grupper och förväntas bete sig likadant allihop. Vad som händer är att någon blir ledare och de flesta av de övriga följer denne. För att gruppen ska känna större gemenskap och relationen medlemmarna emellan ska stärkas, väljs automatiskt de som passar sämst in bland de andra och hackas på. Det är meningen med mobbing och utfrysning- att stärka bandet mellan mobbarna.

Här i Sverige har de som beslutar om saker och ting fortfarande inte fattat att alla elever är individer och att därför inte alla kan utvecklas enligt samma mallar. Det fungerar bara inte. Den typen av utbildning är bara negativ för alla.

Nu har regeringen fått för sig att eleverna ska ha nationella prover redan i tredje klass. Varför det, kan man undra?

Vad som kommer att hända är att de som kommer ovanför majoriteten kommer att känna att de kan ta det lugnt, de behöver inte lära sig något, och därmed stannar deras utbildning och utveckling.

De som kommer under majoriteten kommer att känna att det inte är någon idé för dem att studera eftersom de uppenbarligen är idioter, och därmed stannar även deras utbildning och utveckling.

Vad ligger det för något positivt i detta?

Många kommer med argumentet att det är bra för eleverna att veta hur de ligger till. Varför det? Elever i lågstadiet, de behöver inte veta sådana saker. Allt de behöver göra är att utefter vars och ens personliga utveckling lära sig saker, inte drillas till någon sorts gemensam tävlingsinriktning med ångest och magsår für Alles.

Det finns ett yrke som heter ”matematikutvecklare”. Egentligen borde det heta matematikinvecklare. Där sitter personer som inte passat till något annat inom skolan och ställer till det för de som fortfarande är kvar.

Det är inte så att det saknas bra pedagogik bland de som bestämt sig för att driva igenom de nya dumma planerna. Fast istället för att använda pedagogiken på eleverna, används den på rektorerna.

Steg ett: Bjud in rektorer och annat löst folk och bjud dem på kaffe med fika. Kaffe med fika är mer populärt i Sverige än tuggandet av kat är i Somalia.

Steg två: Rektorerna ska övertygas om att de nya dumma planerna är bra. Det görs genom att visa filmer där andra som hävdar sig vara lärare leende säger att de nya dumma planerna är bra. Reklamfilmer fungerar alltid bra om man stoppar in en leende expert inom yrket.

Steg tre: Smicker. Rektorerna ska, så många gånger som möjligt, få höra att de är duktiga lärare som gör ett bra jobb och vet vad saker och ting går ut på. Det kan verka som en paradox i sammanhanget, men om de får höra detta är det ingen av dem som känner sig kränkt över att några dumma politiker tror sig veta bättre än en rektor som minsann ägnat hela sitt yrkesliv åt skolbranschen.

Efter detta reser de nu övertygade rektorerna hem, säger åt de redan överlastade lärarna (som kanske faktiskt gör ett bra jobb och vet vad saker och ting går ut på) vad de har att rätta och packa sig efter, lärarna suckar, gör som de blivit tillsagda och har nu ytterligare flera timmar ytterligare per elev och år att arbeta med som de inte får betalt för.

Men även om inte lärarna får mer betalt kostar allt detta pengar, matematikutvecklare och övriga skolsabotörer jobbar inte gratis. Hade det inte varit bättre att lägga dessa pengar på fler lärare istället, så varje elev kunnat få mer möjlighet att utvecklas i sin egen takt?

Nejnej. Eleverna är labbråttor och försökskaniner, inget annat. Och de behövs inte till något annat heller. Skolan är ju som sagt bara till för att användas som ett ställe barnen befinner sig på medan de väntar på att bli vuxna…

Detta inlägg publicerades i Samhället och Skamhället och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s