Åldersnormer

Jag fick en fråga nu i helgen av en yngling ifall jag har några barn. Eftersom barn inte precis är min grej, kunde jag inte låta bli att fnysa lite när jag svarade nej. En annan yngling som hörde konversationen gick in med den dräpande kommentaren:

gammal är han inte!”, vilket jag ju naturligtvis är. Men jag vet inte vad jag tycker är jobbigast, att folk tycker att jag borde ha barn eller att de tycker jag är uråldrig.

Men det här är bara samhällets normer som alla ska hålla sig till för att inte betraktas som underliga. Man ska bara umgås med människor i sin egen ålder och alla vuxna ska ha barn.

Själv har jag vänner både dubbelt så gamla som jag och hälften så gamla, och alla tycker de förstås att jag är skum på grund av detta. Vänner runt 50 tycker att jag bara borde umgås med ”vuxna”, och tonåringarna tycker att jag är underlig som umgås med ”gamla pensionärer”.

Själv är jag av åsikten att personer av alla åldrar kan lära sig något av varandra, men framförallt tycker jag att åldern är lika oviktig som kön, ras, sexuell läggning, religion, politiska åsikter och så vidare vad gäller vänskap. Det viktiga med en person är individuellt.

Men hur har samhället fått de här maniska åldersnormerna?

Jag tror att förr, i bondesamhället, umgicks nog människor över alla åldrar mycket mer än idag. De unga lärde från de gamla, och de gamla slapp sitta inspärrade och svälta ihjäl de sista fem åren av livet.

Kanske romantiserar jag bondesamhället, men jag tror faktiskt att åldersgränser blivit mycket skarpare på senare tid. Det är sorgligt tycker jag. Så nu kommer jag ut ur garderoben: Jag skiter i hur gammal du är. Vad som är viktigt för mig är hur du uppför dig.

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

