Apartheidfolkhögskolan

Skulle det vara lagligt i Sverige med en folkhögskola som profilerade sig som ”en skola av vita för vita”? Eller kanske som ”en skola av män för män”? En skola av män, för män, där kvinnor inte var tillåtna att gå alla kurser, utan bara vissa särskilda?

Knappast. Det vore ju diskriminering, eller hur?

Kvinnor ska ju ha samma rättigheter som män här i samhället, inte sant? Samma rättigheter till utbildning, exempelvis.

Men gäller det även män? Är det viktigt att män har rättigheter, eller kan man styvmorsbehandla oss hur man vill på grund av vår könstillhörighet?

Vi ska se.

Här i Göteborg har vi en folkhögskola vid namn Kvinnofolkhögskolan. Just nu gör den reklam om sig på stadens spårvagnar. ”En skola av kvinnor för kvinnor” står det tydligt att läsa.

Japp, smaka på det. ”No coloured- white folks only”.

Det är skrämmande hur lite mänskligheten lär sig av historien. Kvinnofolkhögskolan är en ”feministisk mångkulturell skola” där alla kurser har ”genusperspektiv”.

Ja, så kan man ju också kalla manshat om man vill det.

Men vänta lite här nu. Mångkulturell? Skolan diskriminerar halva världens befolkning, men skryter över att vara mångkulturell?

Kvinnofolkhögskolan är inte kulturell överhuvudtaget. Den är bara kränkande.

Jag kan inte direkt säga att jag egentligen är ledsen över att jag inte har möjlighet att gå där och läsa propagandan om hur underlägsna och våldsbenägna män är. Men förbannad däremot, över att jag inte har rätt till det.

Nu har jag anmält Apartheidfolkhögskolan till DO. Sen kom jag fram till att det var fel ombud. Därför ska jag nu också göra en anmälan till JämO.

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

