Andra vet bäst

Nog för att man ska vara lite ödmjuk och inte alltid helt övertygad om att andra har fel, men när det handlar om ens egna personliga åsikter tror jag man känner bäst till dem själv.

För några veckor sedan blev jag tillsagd att jag är kristen, när jag talade om att jag är agnostiker. Ganska intressant, eftersom jag tycker ganska illa om kristendomen som filosofi betraktad. Men som äkta agnostiker kan jag ju inte säga helt nej till påståendet att jag är kristen, för då vore jag ju inte agnostiker. En lustig liten paradox.

Det där var dock inget jag tog illa upp av. Jag tyckte bara det var en rolig upplevelse.

Fast även idag var jag med om en upplevelse, som däremot inte var speciellt rolig. Jag träffade en kvinna i affären som, efter att först oartigt sagt till mig att mina ögon skrämde henne samt därefter frågat mig varför alla svenskar hatar invandrare, presenterade sig som en synsk människokännare.

Jag frågade varför hon trodde att jag hatar invandrare.

”Tror!” utropade hon harmset. ”Jag vet!”

Jag berättade att jag inte alls hatar invandrare.

”Är du en snäll svensk?” frågade hon misstroget och tittade en stund på mig. ”Fejk!” ropade hon sedan och slog ut med armarna.

Så lätt gick det för den ”människokännaren” att bestämma sig för att en människa hon aldrig träffat hatade henne. Men om vi nu ska gå lite djupare i det här… Vem är det som hatar här egentligen? Vi har en kvinna med fördomar om att alla svenskar hatar invandrare, och så har vi mig, som tycker att vi borde ha fri invandring och som har en invandrare till svåger.

Jag hatar inte invandrare. Jag hatar alla som är taskiga mot mig, och älskar alla som är hyggliga mot mig. Andra struntar jag i, sålänge det inte finns någon anledning till annat.

Nu i efterhand vet jag vad jag borde sagt till ragatan:

”Jag hatar inte invandrare. Jag hatar bara dig.”

Det här inlägget postades i Om Sven Bergersjö eller företaget och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

