Det farliga med lajv

Jag har i ganska så många år nu spelat rollspel samt av och till lajvat, och umgås sedan länge i kretsar med mycket rollspelande och lajv. Så jag vet ju hur det är. Hur snacket brukar vara. Hur folket utanför brukar ställa misstänksamma frågor, hur avogt inställda föräldrar ofta är när tonåringar vill börja lajva, och vad mycket skumma saker det brukar stå i tidningarna.

Som de flesta jag känner har jag mest skrattat åt hela grejen. Skräcken brukar alltid- vad jag har trott- bero på idiotiska förutfattade meningar om att rollspel och lajv (lajv=levande rollspel) innebär att man offrar nakna unga kvinnor och spädbarn till Djävulen.

Men kanske har jag haft fel i alla år? Kanske har jag missat det allra tydligaste både bland mina vänner och i tidningarna?

Det har jag svårt att tro, men kanske.

Inte förrän nu i våras hörde jag för första gången snacket om att lajvare vanligtvis skulle vara mycket mer lösaktiga än andra människor. Precis som jag alltid gör gällande dumt snack om lajvare, skrattade jag förstås bara. Men ett halvår senare skrattar jag inte, efter att ha lärt känna en hel bunt lajvare från Stockholmstrakten. Och nu funderar jag lite.

Föräldrarna kanske inte är så oerhört rädda för att deras 15-åriga döttrar ska bli offrade till Djävulen när de inte tillåter dem att åka iväg på lajv? De kanske är oroliga för något helt annat?

Nyligen hörde jag talas om ett lajv för några veckor sedan. På detta lajvet fanns det, enligt vad jag fick höra, ett speciellt rum (eller om det var ett tält) som var rena orgien, folk låg runtomkring varandra i drivor och hade sex helt öppet ”in-lajv”.

Det betyder att de fortsatte att spela sina karaktärer under lajvet samtidigt som de hade sex, vilket för mig innebär att alltihop tiggde om missförstånd som kan leda till sexuella trakasserier och våldtäkter.

”Nej, jag lovar, jag trodde hon var med på det, vi spelade ju, alla andra runtomkring oss spelade ju och gjorde precis samma sak…”

För mig känns det som om hela grejen verkar ganska knepig att veta hur långt den man spelar med vill gå. Men det förstås- det kan ju ha varit ett sexlajv? Folk kan ju ha vetat från början vad det var allt gick ut på, och då fanns det naturligtvis en åldersgräns?

Jag kollade upp det hela, så jag inte skulle sitta och snacka skit. Men oj då. Det visade sig att det var ett helt vanligt lajv, ingen åldersgräns och inga varningar i förväg. Däremot har jag fått höra nu i efterhand att det är ganska vanligt att folk har sex i verkligheten ”inlajv”.

Det hade jag ingen aning om tidigare. Det var inget vi sysslade med på de lajv jag varit med i…

Nåväl. Människor är oroliga för saker och ting utan att ens veta om det. Folk är ibland livrädda för spindlar och ormar, och det kan man ju gissa att det sitter i generna som ett gammalt skydd.

Varför föräldrarna inte vill att deras tonårsdöttrar ska lajva kanske de inte ens själva vet.

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

