Dum, Dummare, Dumburk!

Jag satt och chillade vid Dumburken och hade inte mycket för mig. Då plötsligt var där en gubbe som fick frågan om han trodde att dvärgschimpanserna har några religioner.

En ganska så intressant fråga, tycker jag. Gubben tänkte efter länge och väl, och svarade slutligen:

”Nja, alltså… De har ju inget språk, förutom de där ljuden och gesterna.”

Nä, just det. De har nog inget annat språk. Förutom ljuden och gesterna…

 Vad det nu har med en eventuell religion att göra. Gubben tänkte vidare och kom fram till att han trodde att dvärgschimpanser nog var lite skrockfulla. De ville kanske inte trampa på somliga platser, trodde han. Ungefär som att inte vilja trampa på a-brunnar alltså. Det trodde gubben.

Han kallade det inte skrock, han kallade det magi. Men däremot ville han inte kalla det religion. För min del får han gärna kalla det vad som helst, hela grejen är intressant, men jag kommer ändå inte längre än till hans citat om språk. Lite synd faktiskt, men samtidigt roligt.

Jag gissar att han menade att dvärgschimpanserna inte har något skriftspråk, så att de därför inte har några bibelböcker eller nåt sånt.

Fast varför inte egentligen?

Det här inlägget postades i Dumburken och annan media och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

