Swedbank- banken som rånar sina kunder

I höstas lämnade jag ”Energibolaget i Sverige AB” som kund, vilket jag fick ett djävla krångel för. De ville tvinga på mig en straffavgift för det, men jag käftade emot länge och väl och efter ett djävla tjat fick jag ett löfte om att slippa den där straffavgiften iallafall. Den historien har jag tidigare skrivit om här.

Mannen som lovade att jag skulle slippa straffavgiften glömde tyvärr tala om det för sina lakejer, så det dröjde inte länge innan jag fick påminnelser med ytterligare avgifter. Så jag fick börja om och kontakta energibolaget ytterligare.

Efter ett bra massa käbbel fram och tillbaka fick jag återigen löfte om att få tillbaka de pengar jag aldrig skulle behövt betala in.

Och fantastiskt nog, så fick jag också det tillslut. Dessvärre, så fick jag dem inte införda på något bankkonto. Istället fick jag nån sorts ”värdehandling” från Swedbank.

Jag kunde ta ut mina pengar från banken- förutom 20 kronor, som banken snattade åt sig i ”avgift”.

20 kronor är inte mycket att gnälla över kan man tycka, men principen gör mig rasande. Swedbank tar en avgift för att jag tar ut mina egna djävla pengar! Ska man behöva betala för att hämta något man äger?

Jag kan tycka att banken skulle kunna ha rätt att begära en avgift av den som vill betala ut någon annans pengar (fast då skulle det bara göras via en annan bank istället, som inte ställer ett så absurt krav), men att den som äger pengarna ska tvingas betala och se glad ut för att få sina egna pengar?

Aldrig i helvete. Det är absurt. Det är inget annat än ett rån.

Man kan ju fundera lite på hur mycket Swedbank skrapar åt sig på det här sättet varje år. Sannolikt är det flera millioner kronor.

Enligt media går det dåligt för Swedbank numera, och det hoppas jag verkligen stämmer. Jag hoppas att de där brandskattarna går i konkurs och tvingas hänga på Arbetsförnedringen.

Det är absurt att banker tillåts bete sig på det här sättet. Låt mig göra en jämförelse: En dag ringer brevbäraren på och begär 20 kronor för att lämna över posten. Portot är naturligtvis betalt, men brevbäraren har kommit på att en liten nätt avgift kan han nog ändå begära för sin tjänst…

Det värsta är att Swedbank långtifrån är den enda banken som beter sig såhär. Snarare är det väl tvärtom, att i stort sätt varenda bank gör det. Det beror på att staten tillåter det. Banker tillåts ha andra lagar än andra företagare. Det är djävligt illa.

Jag förstår att Swedbank inte heter Sparbanken längre. Den kom väl fram till att det namnet helt enkelt vore bedrägligt…

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

