Det viktigaste med sjukvården- inaktiva val och kaffe

Sveriges sjukvård ser till att lägga pengarna på rätt saker, i sanning…

Eller inte.

Härom veckan när jag lunkade ner till Tysken hade vårdcentralen smällt upp ett informationsstånd i dörröppningen. Där står någon från vårdcentralen i flera veckor och berättar de dumma nyheterna.

Vad är då de dumma nyheterna? Jo: Om man ser till att göra ett ”aktivt vårdval” av vårdcentral, behöver man bara betala hälften så mycket som alla andra när man kommer dit för att vårdas.

Vad är det för idiot som hittat på detta? Varför ska inte alla betala samma? Om jag välter med cykeln nere i stan och behöver pysslas om i en annan vårdcentral än den jag gjort det ”aktiva valet” av, måste jag alltså betala dubbelt så mycket pengar. Vad är vitsen med det?

Men, naturligtvis, hellre gör jag ju ett aktivt val och betalar mindre än annars i åtminstone en vårdcentral, än betalar dubbelt så mycket överallt. Så jag frågade informatören var jag skulle skriva på.

Men nej, så lätt var det minsann inte. Jag skulle få hem en blankett, som jag sen skulle ta med mig ner till Tysken… Superintelligent.

Veckan därpå fick jag hem en informationsskrift från vårdcentralen. Jag letade och letade i den efter var jag skulle skriva under, bara för att upptäcka att det inte var i den jag skulle skriva, utan i ytterligare en annan blankett som vårdcentralen skulle skicka ut.

Glad i hågen (typ) väntade jag ytterligare en dag, och se, där kom påskrivningsblanketten.

Jag kikade i den, och då visade det sig att jag inte behöver skriva på något alls. Om jag hellre vill göra ett aktivt val av en annan vårdcentral än av den som ligger närmast mig, då ska jag skriva på det. Men om det är okej för mig att att vara specialpatient i min närmaste vårdcentral, då gör jag det aktiva valet genom att vara totalt oaktiv…

Nu har alltså sjukvården skickat ut två olika blanketter till vartenda hushåll och ska ha informatörer stående i matvarubutikerna i flera veckor. Jag gissar, att slutnotan på det kommer att bli ganska hög.

Men det räcker inte.

Vården vill visa sin tacksamhet ifall man är snäll nog att göra sitt aktiva val oaktivt. Då har man rätt att tigga till sig ett gratis kilo kaffe…

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

