Energi och illasinnade rykten

Alla mina många trogna läsare (that´s right, jag syftar på dig!) har väl nästan givit upp hoppet om att jag någonsin skulle skriva här i bloggen igen, så längesedan jag gjorde det sist. Jag ber därför ödmjukast om ursäkt!

Men så kan det bli om man är skribent, att om arbetet utförs gratis, vilket är fallet för mig som bloggare, kan man behöva mycket energi, vilket jag inte har haft. Jag har i över ett år lagt min energi på andra projekt än på att skriva, projekt som inte alltid varit så trevliga, vilket i sin tur gjort att de sugit musten ur mig ytterligare.

Det som varit den tuffaste blodigeln för mig under 2009 har varit att arbeta ideellt för Sverok– vilket alla trogna läsare säkert förstått, så mycket negativt jag skrivit om förbundet. Varför har jag då fortsatt?

Skälen till det är flera. Framförallt beror det på att jag anser att om man blivit förtroendevald, så har man tagit på sig ett ansvar. För att hoppa av en sådan post anser jag att man behöver ha ett ordentligare skäl än ”det var jobbigt”. Men vidare tycker jag faktiskt att mitt i all skit så är Sverok i själva verket ett bra förbund, ett förbund som jag kan och vill göra vettiga saker för. Då innebär det naturligtvis att all skiten gör att det känns ännu mer frustrerande.

Den jobbigaste saken för tillfället, är illasinnade rykten som spridits om varför andra medlemmar i Sverok Västs styrelse ”hoppat av” (eller snarare, varit mindre aktiva). Jag tycker inte om rykten och är medveten om att jag här gör en aktiv insats i att själv sprida dem, men jag startade en gång i tiden den här bloggen till stor del för att försvara mig själv mot lögner och rykten, och eftersom ryktena främst skadar mig så tycker jag inte att jag gör någon annan illa i att skriva lite om historien.

Ryktena handlar om att halva styrelsen ska ha blivit ”bortskrämd” av mig och ytterligare en annan styrelsemedlem. Personer som nappat på detta är exempelvis valberedningen- utan att ha kollat upp saken närmare.

Vem eller vilka som startat dessa rykten är ett mysterium- ingen verkar veta. Därför kan jag inte anklaga de som påstås ha blivit ”bortskrämda” för att ha med saken att göra, vilket är ett problem- det skulle gjort allting så mycket lättare. Då hade jag ju kunnat argumentera genom att påpeka att de borde tagit upp saken i styrelsen. Det går inte nu.

Vad jag kan säga är däremot att jag har pratat med en av de styrelseledamöter som varit minst aktiv så sent som idag, och hon står fast vid vad hon tidigare sagt, att hon varit tvungen att lägga sin tid på yrkesarbete och att det varit orsaken till att hon inte kunnat vara så aktiv inom Sverok Väst som planerat. Det har alltså inte haft med andra styrelseledamöter att göra.

Då kan vi titta på de övriga som jag enligt ryktena ska ha ”skrämt”… En av dem har fött barn och lämnat sin pojkvän, som också sitter i styrelsen, och en annan har också lämnat sin pojkvän- som lustigt nog också sitter i styrelsen… Jag kanske är lite ovanligt cynisk, men jag tror faktiskt att det är dessa förändrade förhållanden som har gjort dessa ledamöter mindre aktiva inom styrelsearbetet, inte någon skrämsel eller bråk i styrelsen. Speciellt med tanke på att båda två blev i stort sett inaktiva precis i samband med att de lämnat sina pojkvänner…

Utöver dessa tre är det en till som blivit mindre aktiv de senaste månaderna. Jag vet inte varför och det gör inte heller den övriga styrelsen.

Ytterligare rykten som bland annat valberedningen gått på är att vi ska ha haft ”samarbetssvårigheter” i styrelsen, som naturligtvis är mitt fel och anledningen till att halva styrelsen blivit bortskrämd.

Personligen har jag inte haft några problem att samarbeta med någon. Jag är ju tvärtom en av de som gjort det! Om- och nu säger jag om, kom ihåg det- det skulle vara så att några styrelseledamöter arbetat mindre på grund av samarbetssvårigheter, varför läggs då ansvaret på personer som arbetat vidare och bevisligen inte haft några problem att arbeta med övriga styrelsen?

Som jag tidigare påpekat har även jag tyckt att det varit ganska energikrävande att sitta i styrelsen- men det har jag inte skyllt på de andra. Det hoppas och tror jag inte heller att de har, utan gissar att dessa rykten som vanligt kommer ifrån slödder som vill mig ont. Och det är det, att folk startar rykten om mig av illvilja, folk inom ett förbund jag arbetar gratis med, som är värst.

Det här inlägget postades i Om Sven Bergersjö eller företaget och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

