Slakt i den civiliserade världen

Härom dagen gick en bekant till mig med i en grupp på Facebook vid namn ”NEJ TILL HALALSLAKT!”.

.Jag tittade in på gruppens sida och läste följande:

”Jag har beslutat att ändra gruppens inriktning till att verka mer generellt mot halalslakt. Halalslakt är en medeltida barbarisk slaktmetod som i min mening är rent djurplågeri.

Att västvärlden har tagit till sig denna medeltida barbariska slaktmetod visar att vi i den civiliserade världen böjer oss för religiösa grupperingar som vill påtvinga oss deras sätt att leva.

I Sverige borde det politiska etablissemanget verka för att halalslakt i alla dess former med omedelbar verkan förbjuds. Vi som civiliserade människor ska inte acceptera detta bara för att en minoritet i landet kräver det.

Djurplågeri ska inte vara tillåtet i religioners namn.”

Den här texten gjorde mig förbryllad och nyfiken. Den verkar nästan ha skrivits på 50-talet. Personen som skrev texten anser uppenbarligen att Sverige ingår i en värld högre civiliserad än andra platser på vår planet, en värld där man slaktar djur på ett humanare sätt.

Tyvärr är det ju inte så- i den så kallade västvärden, där djur föds upp och slaktas industriellt och äts som aldrig förr, är såväl djurskötseln som slakten minst lika grym som någon annanstans. Detta skriver jag inte för att försvara halalslakt- jag skriver det för att jag inte tycker man ska kasta sten i glashus.

Vill man bekämpa djurplågeri finns det mycket att göra, och det vidrigaste på den fronten är knappast att somliga religiösa typer av någon anledning anser att kossor och höns ska slaktas genom att man skär halsen av dem.

Visst kan man, om man exempelvis är vegetarian, kämpa även mot det, men inte med argumentet att det är medeltida och barbariskt och att vi högtstående civiliserade människor ser till att inte plåga djur i onödan. Så är det helt enkelt inte, nog för att man knappast kan kalla industriell slakt för medeltida, men däremot djurplågeri i sin mest utarbetade form.

Min bekant på Facebook blev arg när jag började debattera om det här med henne. Hon betraktade det som ett personligt angrepp. Det var inte så det var menat, jag är bara förvirrad över hur någon kan tycka att den industriella slakten är human. Jag ville ha ett svar, men fick mest tillsägelser istället.

Nu bör jag nog för övrigt säga att jag äter kött, så jag är långtifrån någon bekämpare av slakt. Jag hör mer till den där svenska sorten som önskar att det hade varit bättre. Fast bättre blir det inte genom kamp mot väderkvarnar…

Ironin i hela den här historien, ligger i att ursprungligen så har reglerna kring halalslakt sannolikt framtagits just som någon form av djurskyddslagar. Naturligtvis är det sorgligt att de istället blivit religiösa traditioner utan mening, men ännu sorgligare är att vi över tusen år senare fortfarande rycker på axlarna åt hur djur behandlas.

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

