Uteliv efter läggning

En homosexuell vän föreslog häromdagen att vi skulle ge oss iväg några polare till Gretas, en gayklubb i Göteborg.

Rent principiellt sett är jag ganska negativt inställd till själva idén med att driva eller besöka uteställen efter folks sexuella läggning.

Handlar det om strippklubbar, bordellverksamhet, swingeraktivitet och liknande som är aktiv utlevnad av sexlivet, då är det naturligtvis en sak. Men när det handlar om helt vanligt krogliv med kompisar som bara vill ge sig ut och dricka lite öl tillsammans, då känns det för mig ungefär som om krogägaren fokuserar sig på sina besökares politiska åsikter eller religion.

Jag ser dock att meningen och behovet finns, för trots att de flesta förhållanden kommer till via föreningsliv, arbetsplats och numera också internet, ingår det tyvärr alltid i kroglivet att folk försöker ragga upp varandra, med mer eller mindre seriösa baktankar.

Orsaken till att jag skriver tyvärr, är sannolikt för att jag själv var djävligt dålig på det för många år sedan under den tiden jag ägnade det några försök. Jag har vänner som alltid får napp, och de är säkert betydligt mer positivt inställda till den delen av kroglivet än jag…

Men för att återgå till sakfrågan.

Eftersom det inte går att göra någonting åt det faktum att folk går på krogen för att ragga på varandra, så kan man ju också lika gärna ha lite olika typer av anpassade ställen att gå till, så folk kan dra sig dit där de har störst chans att få vad de är ute efter.

Men då hör jag personligen inte hemma på någon gayklubb iallafall. Javisst, går jag ändå bara ut med kompiskretsen för att dricka lite öl och snacka så spelar det ingen roll kan tyckas, men varför isåfall inte gå till den mysiga favoritpuben som fokuserar just på att dricka öl, och där raggdelen inom kroglivet överhuvudtaget inte har setts till medan jag varit där?

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

