Vargmans berättelse om Sverok Västs urkundsförfalskning 2010

Flera personer har bett om att Vargman Bjärsborn ska få lägga upp en sammanfattning här på min blogg, gällande vad det är som hänt i Sverok Väst under våren i form av urkundsförfalskning, bidragsfusk, hot och mobbing.

Varför nu detta? Jo, av någon anledning menar många att de inte fått se bevis på vad vi hävdar hänt. Därför ska Vargman lägga in sin sammanfattning, som han väljer att dela upp i kortare stycken så de blir lättare att läsa:

Detta är Vargmans berättelse om vad som hänt i Sverok västs styrelse våren 2010.
Först vill jag tacka Sven för att han upplåter plats på sin blogg för detta stycke.

Del 1: Urkundsförfalskning

Årsmötesprotokollet från i vintras som det skrevs var väldigt mycket längre än de varit innan eftersom det förutom besluten och de tillhörande bilagorna (budget, verksamhetsplan, verksamhetsberättelse, ekonomisk rapport samt revisorsberättelse) även innehöll kallelsen, stadgarna och handlingarna (som inkluderade stadgarna (igen), ekonomisk rapport, verksamhetsberättelse).
Detta påpekade jag som justerare var onödigt och bara tog extra plats och en del saker fanns i dubbla upplagor i detta överarbetade protokoll.
Då fick jag informationen att David Gustavsson som varit mötets sekreterare krävde det.

Efter styrelsemötet den 14 mars ringde jag upp David och fick veta att även han ansåg det var onödigt. Likaså Jesper Berglund mötesordförande tyckte det var onödigt.  Detta informerade jag Robert om (ordförande i styrelsen 2010) som bett mig skriva på alla sidor (alla viktiga sidor var påskrivna redan). Sedan gick tiden och jag ansåg att protokollet var klart eftersom vi alla var överens om att resten var onödigt. På nästa möte, den 11 april, var jag tvungen att gå tidigare och när jag skall gå så får jag protokollet slängt framför mig och information om att alla sidor inte är påskrivna.

Jag hänvisade åter till samtalet med David och Jesper och fick nu information att ”banken kräver kallelse och handlingar och stadgar i protokollet”. Jag förnekade detta eftersom jag haft kontakt med banken själv angående protokoll och vet att de vill ha så lite som möjligt då det tar mycket plats i deras arkiv. Då byttes det till att Västra Götalands-regionen kräver dessa sidor. De har samma krav som banken. Protokollet som visar besluten och bilagor som hör till dessa (ekonomisk redovisning, verksamhetsberättelse, verksamhetsplan samt revisorernas rapport och budget).  Jag står fast i att sidorna är onödiga och får då förfrågan om jag vill låta Robert skriva på dem för mig (med mitt namn) och jag informerar om att om nån annan skriver under med mitt namn är det en förfalskning och att jag inte godkänner det.

Jag blir då kallad för en djävla idiot av en av personerna som nu är omvald och sitter kvar i styrelsen. En annan av de omvalda förklarar att ”det är mitt fel om de inte får pengar och att han ska se till att jag får stå för allting som vi skulle fått men nu inte får för att vi får in protokollet försent till VG-regionen” vilket ger en väldigt hotfull situation. Hot är dock negativa mot mig eftersom jag blir förbannad när folk hotar mig och då stämningen var irriterad och hotfull blev jag förbannad.
Jag rev protokollet i två delar. Dock fortsatte ignorerandet av att jag tyckte sidorna var onödiga och den hotfulla stämningen ökade så till sist skrev jag under hot under en del av sidorna med aggressivitet innan jag vände och gick därifrån.
När jag sedan kommit in till stan så ringde min mobiltelefon och Tommy frågar mig om de får skriva på de sista sidorna för mig eftersom de inte blivit påskrivna. Jag är fortfarande irriterad och förklarar återigen att skriver nån annan på för mig så är det en förfalskning något jag inte accepterar.

När jag sedan kommer hem så frågar jag via msn Tommy hur det löst sig och får svaret att ”alla sidor var påskrivna när du gick, jag skulle bara se hur det var med dig för du verkade irriterad när du gick från mötet”. Jag frågar då Mikael om varför Tommy ringt mig och får svaret att ”vissa sidor saknade påskrift”. Om jag nu sagt att det var okej att skriva på för mig varför skulle Tommy då behöva ljuga för mig på msn om varför han ringt?  Min tolkning är snarare att han sagt till de andra att jag godkänt men sedan ljuger för mig för att detta inte skulle komma fram.  Jag har varit klar hela tiden med att jag inte godkänner det så en ”feltolkning” av det är inget jag litar på (och som sagt var varför då ljuga istället för att säga ”du godkände det ju”.

Jag frågar vem som skrev på för mig och får inget svar av folk mer än att de inte vet eller har glömt bort eller som i Tommys fall när han citerar de tre musketörerna ”En för alla alla för en” och alltså menar att ”det kommer du aldrig få veta för vi står och håller om varandras ryggar”.
För att försöka komma till en överenskommelse så föreslog Robert att vissa av de onödiga sidorna inte skulle vara med vilket jag sagt hela tiden och därför gick med på.
Jag förklarade dock att jag inte var nöjd med detta och fortfarande funderade på att anmäla eftersom brottet var begånget. Hade Robert gått med på att sidorna var onödiga redan den 14 mars (då jag första gången informerade om att det var onödiga sidor) så hade man sluppit en del lögner, hot, mobbning och polisanmälan om den saken. Något som troligtvis hade gett ett mycket trevligare  arbetsklimat i styrelsen för alla inblandade.

Det fanns ett undantag till att inte veta vem som skrivit på. Robert talade om att det var Tommy som skrivit på men när jag säger att jag skulle polisanmäla urkundsförfalskningen får jag veta att han inte är säker på det längre utan inte kommer ihåg.
Urkundsförfalskning är inte ett prioriterat brott och det lades ner med motiveringen:
”Vidare förundersökning förväntas ej leda till att skälig misstanke kan meddelas någon person”
En del verkar tro att eftersom de inte gick vidare har inget brott begåtts.
Jämför med t.ex. ett källarinbrott eller cykelstöld.
Blir brottsanmälan nedlagd är brottet fortfarande begånget även om ingen döms.

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

