Sverigedemokraterna- inte verklighetsfientliga utan humanistiska?

En vän till mig, som röstade på Sverigedemokraterna (jag skulle aldrig i livet berätta vem det var, med tanke på hur deras väljare bemötts av andra, speciellt kommunister), anser att Sverigedemokraterna inte alls är främlingsfientliga.

Istället, menar han, så är de humanistiska.

Personligen så tycker jag påståendet är helt tossigt, men min vän har åtminstone lagt fram sina åsikter med argument. Han menar, att Sverigedemokraternas tankar är att hjälpa de invandrare som finns här innan det släpps in fler.

Min egen åsikt är att bara man tillåter dem, så kan invandrarna utan problem hjälpa sig själva.

Sverige är ett djävla vuxendagis.

Svenskarna litar helt enkelt inte på att människor kan ta hand om sig på egen hand. Missförstå mig inte nu- naturligtvis är det bra med ordentlig vård och omsorg. Men det är en helt annan sak. Förövrigt så arbetar ju faktiskt väldigt mycket invandrare inom vården. Det kanske alltså tvärtom är invandrarna som hjälper svenskarna istället för tvärtom?

Fast det här med hjälpen, det är inte den enda orsaken till varför Sverige av rent humana skäl inte ska släppa in människor som av en eller annan orsak vill flytta till vårt land.

Ett annat argument är att då kommer det hit en massa tiggare. Och det är ju faktiskt sant- majoriteten av tiggare jag råkar på är helt klart invandrare. Visserligen från EU, de flesta, så de har rätt att åka in och ut ur landet precis hur de vill, men Sverigedemokraterna är ju å andra sidan emot EU.

Men om vi nu skulle låtsas att varenda människa som flyttar till Sverige blir tiggare… Är det verkligen humant emot dem att inte låta dem komma hit på grund av det? Är det mer humant att de stannar i länder med krig, svält och tortyr?

Det tycker inte jag.

Och därför menar jag att det inte rör sig om humanism, snarare egoism. För visst är det såväl irriterande som störande med tiggare som drar omkring i städerna, men om ett sådant öde kunde hindra att någon drabbades av något ännu värre, vore inte det okej?

Och där tänker jag på en annan sak. Sverigedemokraterna är ju mer eller mindre islamofober. Vore det inte då humanistiskt av dem att kräva att Sverige ska ta emot fler flyktingar som vill flytta ut ifrån islamska länder, istället för tvärtom?

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

