Coola grejer… eller nåt?

Jag gillar företag som har lite roliga sätt att visa upp sina produkter. En vän till mig tipsade om Coolstuff, som tydligen ville skicka ut sina grejer till bloggare för att bloggarna sedan skulle skriva om grejerna. En rolig idé.

Det handlade inte om reklam, utan som bloggare kunde man skriva precis vad man tyckte. En typ av recension alltså. Och det var helt okej för min del, så jag kontaktade dem och sa att jag ville samarbeta.

Strax därpå fick jag en rabattkod på 200 kronor och gick in på deras sida för att beställa lite prylar. Och det var då jag sakta men säkert blev allt mer irriterad…

Först satt jag i säkert en timme och letade efter nåt att köpa. Grejen var ju den att det mesta som fanns där var skräp, och inte så billigt heller. Dyrt skräp. Men efter ett bra tag så hittade jag några roliga saker: Där fanns formar för att tillverka snapsglas av is. En ganska kul grej, men inte precis billigt… Jag skulle inte lägga 59 kronor för en form att tillverka fyra snapsglas av is. Men grejen var ju att jag inte behövde betala något… Eller?

Det var nu jag upptäckte det: Coolstuff tjänar in på gungorna vad de förlorar på karusellen.

För jag kunde ju köpa grejer gratis för 200 kronor, jajjamen. Men sen måste jag lägga 49 kronor i frakt, vilket innebar att jag ändå måste betala, och det var det helt enkelt inte värt.

Det gick att få frakten gratis- men isåfall måste jag köpa för 300 kronor. Jag blev alltmer irriterad. Jag ville ju inte handla överhuvudtaget, jag ville samarbeta. Jag skulle få produkter av dem och så skulle jag recensera.

Jag kollade runt lite mer och som jag förstår så är det väldigt vanligt att det här företaget säljer saker med ”rabattkod”. Folk gör reklam åt dem och behöver därför inte betala fullt så galet dyrt som det pris som står, men betalar gör de.

Det hade dock verkligen inte jag någon lust att göra.

Jag frågade min vän som gav mig tipset om hela historien, ifall han hade lust att ta över det hela. Jag skulle fortfarande skriva recensionen förstås, för har jag sagt att jag ska göra något, då gör jag det. Men min vän skulle köpa prylarna istället.

Det ville han som tur var gärna.

Han köpte ett duschdraperi med bilden av blodiga händer nerkletade. Det var faktiskt ett ganska schysst draperi. Det kostade 159 kronor och därför misstänker jag att om man går till en vanlig affär borde man kunna köpa ett duschdraperi för en tredjedel så mycket, men kanske inte ett lika fräsigt. Så där måste jag ändå säga att det var en hyfsat rolig pryl.

En betydligt mindre rolig pryl var nästa grej: En hjärtformad stekpanna. Jag tror min vän kanske hade planerat att steka pannkakor eller nåt sånt i form av hjärtan, men han hade inte tänkt sig att stekpannan skulle vara en pytteliten leksak. Den kostade 59 kronor och som leksak hade den väl kanske mer varit värd en sjättedel.

Nästa pryl var en rulle magnettejp. Det låter väl roligt? Man sätter lite tejp på väggen eller var som helst och sen så är det bara att sätta upp knivar och allt möjligt… Problemet är bara att magneten är ganska kass. Det står tillochmed enligt tidigare kunders recensioner på webplatsen. En sak måste man säga om Coolstuff, de är hyfsat ärliga. Även om deras kunder är negativa så får de berätta vad de tycker på deras egen sida. Så nja, man kan nog inte sätta några knivar på magnettejpen som kostar 49 kronor. Och vad är det då för vits?

Sista grejen var en liten burk med godis för 39 kronor. Riktigt liten alltså. Grejen var att den ser ut som en nintendokub. Jag hoppas verkligen att man älskar antingen nintendo eller godis för att köpa det där… Nu har jag förstås inte smakat på godiset eftersom det inte var till mig, men jag tror att jag personligen hade tyckt mer om en bit choklad för fem kronor.

Fraktavgiften kostade 49 kronor, fakturaavgiften 15 kronor, sen lyckades min vän (han kan tjata nästan mer än jag ibland) få till ytterligare 49 kronor i rabatt eftersom det var 49 kronor i fraktavgift.

Således 121 kronor att betala.

Var det värt så mycket? Nja. Jag är nöjd med att det var min vän och inte jag som betalade. Således: Det mesta som Coolstuff säljer är inte cool utan mest onödigt och dessutom ganska dyrt.

Det här inlägget postades i Om Sven Bergersjö eller företaget och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

