Lidls kassa band byts ut mot kassaband

Igårkväll promenerade jag ner till Tysken för att köpa nåt att äta.

Jag har inte mycket till val om jag inte vill åka iväg med spårvagnen för att handla, för dessvärre är Lidl den enda större matvarubutiken här.

Lidl är en ”lustig” butikskedja- de skryter i sin reklam om att de minsann är billigare än alla andra butiker på grund av att de inte har någon inredning och att de har lock på sina frysar, vilket naturligtvis är struntprat. Lidl har lika mycket inredning som alla andra butikskedjor och de andra har också lock på frysarna.

Vidare skryter Lidl om att de bara säljer två olika sorters cola, som om det vore något att skryta över. ”Hos oss hittar du inte det du vill köpa, men därför är det du inte vill ha billigare.”

Ja att man aldrig kan vara säker på att hitta det mest självklara på Lidl, det har jag vetat länge. Igår blev jag därför inte förvånad över att det inte fanns en enda banan. Lidl gör ofta så istället att de köper massor av en enda sak. Likadant igår, hela butiken var fullproppad med apelsiner.

Jag ville inte köpa några djävla apelsiner, jag ville ha bananer. Men precis som att de bara säljer två sorters cola säljer de bara en sorts frukt ibland. Och det förstås- det går ju inte an att de säljer bananer när de vill sälja apelsiner, för det kan ju innebära att de inte får sålt så många apelsiner som de har hamstrat…

Lidl gör på det där sättet hela tiden, så det är inte mycket till matvarubutik. I en ordentlig matvarubutik borde man kunna gå in när som helst med en lång lista på vad man vill köpa och hitta alltihop där, men hos Lidl fungerar det inte på det viset. Där kan man en vecka bara köpa apelsiner och nästa vecka något annat. Och det är förstås därför som Lidls varor kan vara billiga- inte på grund av annorlunda inledning, annorlunda frysar eller annorlunda ljus.

Men en viktig sak med Lidl har faktiskt varit annorlunda, och det är vad som har irriterat mig mest genom åren: deras värdelösa kassaband.

För vanliga, normala kassaband har de vägrat ha. De har haft kassaband som varit superlånga- framför kassaapparaten, och sedan abrupt tagit slut där. Detta har inneburit att kunderna stått i långa köer med sina varor upplagda på bandet, och sen också fått stå i långa köer och vänta på att kunden som just betalat ska hinna packa ner sina varor. Naturligtvis innebär det också att den som arbetat i kassan varit tvungen att lyfta varorna hit och dit, till skillnad från hur det går till vid ett riktigt kassaband.

Lidls kassaband är alltså skräp för såväl kunder som personal, men trots detta har ledningen vägrat byta ut dem, på grund av att de är lika dåliga i deras butiker i resten av världen. Det är en ganska underlig orsak till varför de ska vara dåliga i Sverige också, och nu, efter flera år, verkar det som om Lidl insett detta.

För när jag var nere för att köpa bananer igår och kom till kassorna för att betala för apelsinerna, märkte jag att de, som de säger i reklamen, ”valt att lyxa till det lite”: De håller på att byta ut kassabanden.

Det är sannerligen inte en dag för tidigt, men efter att ha kollat upp det hela på internet har jag sett att det inte bara är något de borde gjort för flera år sedan, det är även något de skulle gjort för tre år sedan.

Se där. Bättre sent än aldrig?

Annonser
Det här inlägget postades i Dagligt flum och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s