Überevil globala skräpmatkedjan framför andra, McDonalds, brukar mest vara känd för att sälja onyttig mat och utnyttja unga anställda för en dålig lön.
Men en annan sak som McDonalds gärna och ofta utviker sig med, är sin värdelösa reklam. En gång för kanske femton år sedan eller mer, tyckte jag faktiskt att de hade en TV-reklam som var bra gjord: ”Kom till McDonalds, vi ger mer”.
Ett enkelt men trivsamt budskap, inte sant förstås, men ändå. Reklamen är bra.
Självklart skulle de röra ihop allt genom sin förfärliga ”doappapabadodundoa doapapabadodundo” några år senare, för att göra allt ännu löjligare med ”I´m lovin it”, deras allra löjligaste reklam någonsin enligt mig.
För vad är dess budskap? Den har inget budskap!
Någon älskar något, det framkommer inte vem, vad eller varför. Värdelöst!
Men McDonalds senaste reklamfilm är inte längre bara dålig. Den är virrig, ja rentav bedräglig. Det påstås i filmen, att om man köper en värdemeny, då ska man få drycken på köpet.
Det där låter ju ganska underligt, för en värdemeny består nämligen bland annat av en dryck. Så hur kan man få drycken på köpet?
Det mest logiska här torde vara att man får ytterligare en dryck, utöver den som ingår i värdemenyn. Men nix, så är det inte.
Att man får drycker på köpet, det är bara ett lögnaktigt påstående. De skulle lika gärna kunna säga att man får hamburgaren eller pommes fritesen på köpet, eller varför inte båda?
Köp en värdemeny, så får du hamburgare och pommes frites på köpet!