Sexistisk reklam

Häromdagen råkade jag hitta en blogg vid namn ”sälj grej med tjej” via Facebook. Bloggen handlar om det faktum att reklam blir mer lyckad med vackra kvinnliga fotomodeller, vilket de visar upp gott om exempel på.

Det här är något som många av mina bekanta på Facebook tycker är väldigt sorgligt och tragiskt och upprörande och könsdiskriminerande och jag vet inte vad.

Men varför det, egentligen?

Visst, jag tycker personligen att sådan reklam är tråkig. Jag är intresserad av reklam och gillar när den är lite ovanlig, oväntad, komisk… Vilket den ju ganska sällan är.

Men vad är det som är förnedrande med vackra kvinnor i reklamen?

Säger sådan reklam ”kvinnor ska stå vid spisen och föda barn”? Säger den ”kvinnor är dummare än män”? Säger den överhuvudtaget någonting?

Nej, det gör den inte.

Människor- både män och kvinnor- blir intresserade av vackra kvinnor i reklamen. Av olika orsaker, kanske, men än sen? Reklamen fungerar, så långt kan vi sluta oss till. Är det då inte ganska praktiskt att göra just sådan reklam?

Är det förnedrande att vara ett sexobjekt?

Tydligen… om man är en kvinna. Jag tror inte att Elvis tyckte det var förnedrande. Förresten tror jag inte att de flesta som faktiskt är det känner sig förnedrade över det, oavsett kön.

Nej, självklart är det inte förnedrande- tvärtom! Ett sexobjekt har ju makt över de, som vederbörande drar till sig. Att ha makten över andra är inte förnedrande.

Det kanske är det som gör att en del människor blir så upprörda över den sexistiska reklamen? De känner att de inte kan kontrollera sina biologiska drifter?

Detta inlägg publicerades i Dumburken och annan media och märktes , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s