”Men varför är det främst män som reagerar mot ”hen”?

Ikväll kom jag åter in i den där gamla tramsiga debatten- debatten om ”hen”.

Fast den här gången var debatten inte fullt så tramsig som den brukar, för den här gången var det jag och en väninna (vi kan kalla henne för ”hon”) som debatterade vilka det är som tycker ”hen” är stötande.

Min väninna anser att det främst är män som är negativa mot ”hen”, och hon vill gärna veta vad det beror på.

Hennes egen teori är att ”hen” får oss överlägsna män att känna att vi likställs med kvinnor, och att det därför gör oss upprörda.

Det tror inte jag.

Det borde ju isåfall, rent logiskt, innebära att såväl kvinnor som transpersoner, hermafroditer och allt vad som finns förutom män, egentligen hemskt gärna skulle vilja kallas för ”han”.

För då likställs ju de med oss oerhört överlägsna män, menar jag…

Således stämmer inte den teorin.

Personligen är jag faktiskt totalt ointresserad om ifall det främst är män som är vettiga nog att vara kritiska mot ”hen”. Det är nämligen för mig ovidkommande vilket kön det är på folk, såvida det inte handlar om någon jag attraheras av alltså.

Dock kan jag tänka mig en logisk orsak till varför det skulle vara mest kvinnor som är positiva till skiten: Det är nämligen främst kvinnor som tror sig vara feminister (även om de flesta av dem egentligen inte är det).

Och feminister- ja, för dem är det minsann inte ovidkommande vilket kön det är på folk! Det är tvärtom viktigast av allt. Män är ju onda, patriarkatets vita kränkta män och allt annat de gillar att kalla oss- medan kvinnor, de är systrar, stödstrumpor, offer, slavar.

Det är ironiskt och egendomligt att feministerna arbetar så starkt med att driva det här ”hen”-begreppet, eftersom könet är så viktigt för dem.

Den viktiga och riktiga frågan borde alltså istället vara: Varför är det så många feminister som gillar ”hen”?

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

