Vågar du säga vad du tycker?

”Man ska tänka på vad man säger så att man inte säger vad man tänker.”

Det där läste jag för många år sedan i serietidningen Bamse. Och det ligger en hel del i det- för det är lätt att få fiender bara genom att vara ärlig och våga stå för sina åsikter. Det händer mig om och om igen, det senaste tillfället var bara för någon timme sedan.

En kvinna jag träffat på spelkonvent och därför varit bekant med på facebook, skrev en massa gnäll om sin så kallade ex.

Tidigare har hon skrivit där att hon varit glad över att hon dumpat honom för att han inte ville ha barn. Det där gjorde mig ledsen. Jag har drabbats av samma sak en gång i tiden- blivit dumpad av någon jag älskade för att jag inte ville ha barn.

Men kärlek är inte lika viktigt för alla, somliga känner det viktigare att föda barn.

Den gången då den här kvinnan skrev på facebook att hon var glad och nöjd över att hon dumpade han som inte ville ha barn, kommenterade jag ingenting. Vad skulle jag skrivit, liksom? Att hon var en kallblodig bitch utan kärlek och att jag hoppades att hon aldrig skulle få de där barnen hon längtade efter?

Nej, ibland ska man tänka på vad man säger så man inte säger vad man tänker.

Men den här gången var det annorlunda. Den här gången skrev hon och gnällde över att hennes ex- den där stackaren som hon dumpade- hade flyttat ihop med en ny tjej. Det var hon sur över. Han hade sagt till henne att han aldrig skulle vilja bli ihop med någon igen, och trots det bodde han nu ihop med någon. En sån elaking!

Den här gången skrev jag lite försiktigt en kommentar om att jag inte förstod henne, för det var ju hon som dumpade honom. Det kändes själviskt att hon blev arg över att han gick vidare i livet.

Det här gjorde henne alldeles rasande. Hur kunde jag med att skriva nåt sådant?! Nämen fyyyy! Jag visste ju ingenting! Och bla, bla, bla.

Hon skrev en massa jidder om att han var en 30-plussare som inte kunde ”växa upp och tänka sig ett vuxenförhållande i framtiden” (som om barn är det enda viktiga i ett ”vuxenförhållande”). Hon kallade mig ”unfriend” för att jag hade mage att kritisera hennes gnällande. Hon skrev att jag kunde dra åt helvete och att nu förstår hon minsann varför jag drar på mig ”så många fiender”.

Hon avslutade sitt hatmeddelande ”Ha ett bra liv!” och blockade mig sedan, så jag absolut inte skulle kunna svara.

Japp, vissa blir lätt förbannade. Men jag tänker fortsätta stå för mina åsikter ändå. Riktiga vänner blir inte sura på en ifall man artigt påpekar att man inte håller med dem. Den här kärringen var inte någon riktig vän.

Och de flesta jag känner är sannolikt inte heller det, vilket jag brukar upptäcka förr eller senare. Det som är lite jobbigt, är att man aldrig får reda på vem som är ens riktiga vän. Däremot får man av och till reda på att en eller annan inte är det…

Låt inte det stå ivägen för att vara ditt verkliga jag. Dina riktiga vänner har du kvar, och de övriga- ja, dem är det ju egentligen bäst att bli av med så fort som möjligt.

Det här inlägget postades i Om Sven Bergersjö eller företaget och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

