Regering, riksdag och deklaration

Jag är måttligt förtjust i skatteverket för tillfället.

Eller nja. Skatteverket är bara budbäraren. De jag i själva verket blir alltmer irriterade på för vart år som går, är regeringen och riksdagen.

De vill hemskt gärna påstå att de vill göra det lättare för små företagare. Speciellt sittande regeringens partier tycker om att svänga sig med dessa lögner. Men då ställer jag följande fråga: Hur blir det lättare för små företagare av att reglerna för att deklarera ändras i stort sett varje år?

En ändring de hållit på med nu i några år är deklarationen av momsen. Den har jag hittills deklarerat som bilaga, men för två-tre år sedan började de varna om att det skulle ändras. Nu skulle jag istället deklarera momsen för sig- och det i januari dessutom.

Man kan ju verkligen fråga sig hur det skulle göra något lättare för en liten företagare att behöva deklarera momsen enskilt i januari och resten i maj? Detta verkade även regeringen börja fundera över, men sent ska syndaren vakna- det var i höstas skatteverket skickade brev om att det skulle bli nya regler igen.

De nya reglerna verkar inte vara helt fastställda ännu- åtminstone har de ingen jättekoll över saken på skatteverket. Det är visserligen inte så konstigt eftersom reglerna ändras hela tiden, men ändå.

Enklast skulle ju varit om det bara beslutades att strunta i förändringarna med deklarationen av momsen, men sånt går ju inte för sig.

Den nyaste planen verkar vara att momsen ska deklareras i maj, men separat. Huruvida sista ordet är sagt ännu återstår att se- och då syftar jag alltså på deklarationen för inkomståret 2013.

Att sista ordet inte är sagt för kommande inkomstårs deklarationer, det är jag alldeles övertygad om…

Det här inlägget postades i Om Sven Bergersjö eller företaget och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

