Sista delen i trilogin om Esra Hacimehmet

Esra Hacimehmets hat-historia är ju över nu sedan några dagar, men eftersom jag berättade i förra krönikan att jag skulle kontakta Romson och Fridolin och se om de hade något att säga, kommer här ytterligare ett avsnitt.

Som ofta fanns det mest i en sån här historia att läsa i bloggen Toklandet, men såväl Uppsala Nya Tidning som Dagens Nyheter skrev lite grann, om dock inte så mycket som de borde gjort.

Inget av språkrören hörde av sig, och det tog ett bra tag innan någon annan gjorde det i deras ställe. Så lång tid att jag gav upp. Jag tänkte sätta på datorn nu och berätta att jag inte fick något svar, men precis såg jag att jag fått ett mail tillslut.

Tack för det, bättre sent än aldrig!

Svaret jag fick var att Miljöpartiet tagit avstånd från uttalandet i media (vilket jag ju vetat sedan flera dagar), och att de självklart inte tycker det är acceptabelt med uppmaningar till våld.

Jag tackar för detta svar! Tyvärr var det inte svaret på den viktigaste frågan jag ställt, nämligen huruvida sådana hatare som Hacimehmet är okej i Miljöpartiet, även om de sprider sitt hat i en sluten grupp för ”enbart” 2372 medlemmar?

Eftersom Hacimehmet nu visserligen inte längre får delta i partiets arbete fram till valet, men ändå får vara fortsatt medlem i partiet är slutsatsen: Hatare av hennes slag är helt okej som medlemmar i Miljöpartiet.

Det kan jag visserligen respektera, eftersom jag står bakom demokrati och yttrandefrihet. Även hatare, sexister och rasister som Hacimehmet borde ju ha rättigheter. Men det är ironiskt att Sverigedemokraterna har någon sorts nolltolerans och kastar ut medlemmar som gör bort sig rasistiskt, när så extrema personer som Hacimehmet kan vara trygga i Miljöpartiet, tycker jag.

Det här var för övrigt inte första gången hon visat sitt sanna ansikte. I slutet av juli i somras såg jag en så kallad ”tweet” i bloggen Jämställdhetsfeministern, som Hacimehmet skrivit för att håna vissa människor på grund av deras kön och hudfärg:

Feminismen har givit mig kunskap som får mig att känna mig privilegierad över vita män intelligensmässigt”.

Bra där, Hacimehmet. Så ironiskt att din hat-text som slutligen tryckte till dig innehöll orden: ”Jag HATAR alla priviligierade äckel i dag. HATAAAR…”

Hatar du dig själv?

Det här inlägget postades i Dumburken och annan media, Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sista delen i trilogin om Esra Hacimehmet

  1. Pelle2 skriver:

    Hon älskar nog sig själv men ännu mera sin självpåtagna offer-roll som värmer henne så gott.
    Tycker också att hennes så kallade straff att hon inte får vara med och kampanja för Mp några veckor visar på hur litet övertrampet är i MP,s ögon.

  2. Dr Snuggles skriver:

    Inget svar är ju också ett svar, vet du…;) Brukar oftast betyda att någon blivit svarslös i sina argument. Känner igen det där alltför väl.

    Folk har i regel alltid väldigt lätt för att döma andra. Men när det kommer till självkritik, brukar de flesta vara helt blinda. Ödmjukhet och självinsikt existerar inte längre. Folk kan reagera oerhört och tycka något är förjävligt gjort av någon. Sen kan samma personer alltid göra något ännu värre själva och då aldrig se något fel i det alls – just eftersom det var de själva som gjorde det. Och ser alltid sig själv som ett offer i alla sammanhang.

    Det är konstigt i alla fall…När man var liten älskade alla kvinnor en och man upplevde dem alltid som väldigt vänliga, varma och snälla. De allra, allra flesta. Nu upplever man alltför många som kalla, nedlåtande eller även direkt elaka. Utan att man ändrat personlighet alls själv, utan bara råkat bli vuxen. Och råkat bli född med manligt kön. Jag har aldrig varit medvetet dum mot någon människa alls själv. Varför ska jag då behöva känna mig hatad, misstrodd och mindre värd, enbart för mitt kön och ålder? 😦

    Jämställdhet för de flesta feminister verkar vara att kvinnor ska få ”ge tillbaks”…Att de varit nedtryckta så länge att de nu ska få trycka ned och kränka män. Andra och nya män, som aldrig gjort dem något illa själv, utan bara råkat bli födda till fel kön…Och har för hög ålder för att anses gulliga längre.

    Men allt handlar om yta och status. Ta Justin Bieber, t.ex. Han verkar inte alls vara någon trevlig person när man läser om allt han gjort. Verkar dessutom ha en hemsk kvinnosyn. Ändå är han älskad och dyrkad av massor av tjejer världen över. Som heller inte skulle ändra uppfattning om honom, vad de än fick höra. Eftersom han är känd och har status. Och anses söt och gullig. Då det har blivit viktigare för folk nu än gott och ont. Tänk bara en 50-åring som betedde sig på samma sätt? Eller bara en helt vanlig ung kille i samma ålder, som inte var känd och heller inte ansågs se bra ut. För hur många tjejer och kvinnor väljer egentligen killar/män efter snällhet och de som verkligen skulle värdera dem som allra mest? Är det inte det som hellre borde värderas?

    (Byter nick till Dr. Snuggles förresten…Det är roligare. 🙂

Kommentera

