Plaggförtryck

Det skrivs mycket nu om att huckle på småflickor borde vara olagligt. Jag minns när jag själv var liten, på den tiden var det i stort sett bara småflickor som bar huckle. På påsk. Utklädda till häxor.

Numera är det annorlunda, iallafall där jag bor. Här bär nog majoriteten av kvinnor och flickor huckle.

Och jag håller absolut med om att det är ett tvång och ett förtryck då föräldrar eller för den delen makar tvingar sina döttrar eller hustrur att bära huckle. Det är dock ingen lätt fråga, eftersom det skulle vara lika mycket tvång och förtryck om staten gick in och bestämde att plagget minsann skulle vara olagligt.

Även på småflickor.

Oavsett om det är flickor eller pojkar det handlar om, har inte alltid föräldrarna bestämt vilka kläder de ska ha? Bestämmer inte föräldrarna allting över sina barn? Det vill jag bestämt hävda att de gör, och visst är väl det ett förtryck? Men likväl ett nödvändigt sådant. Barn måste uppfostras.

En annan sak är det självklart med vuxna kvinnor, men hur ska staten kunna ansvara för vilka som vill bära huckle och vilka som gör det av tvång?

Det är inget lätt problem det här. Tvingar man folk att bära huckle är det ett förtryck, och tvingar man folk att inte göra det är det också ett förtryck. Hur man än gör så blir det fel, ifall man begår tvång. Det enda man kan göra, är att inte tvinga alls.

Hucklet är inte det enda förtryckande plagget genom åren, för övrigt. Än idag lever det människor från den tid då kvinnor lagligen inte fick bära byxor i somliga länder i Europa. Ska vi betrakta kjolar och klänningar som kvinnoförtryckande?

Jag tror många känner den tanken som löjeväckande, men det är den inte.

Däremot är det löjeväckande att man ska få bära vilket plagg man vill inom alla yrken med hänvisning till sin religion. Har man en religion som kräver ett plagg som inte ingår i en uniform som ska bäras i ett visst yrke, då borde man lämpligen välja ett annat yrke. Inget märkvärdigt med den saken.

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Plaggförtryck

  1. sternococktail skriver:

    Den muslimska dräkten kan absolut inte jämföras med andra kläder. För det första har åtskilliga kvinnor blivit piskade, fängslade eller stenade bara för att inte deras dräkt var korrekt. Var annars har et klädesplagg ett sådant CV? För det andra, så är det ett tvång från hela gruppen att kvinnorna måste bära dräkten – det påminner lite om den gula davidsstjärnan som nazisterna tvingade judarna att bära – just för att särskilja dem från resten av befolkningen. För det tredje innebär det bland annat risk för D-vitaminbrist om man aldrig utsätter någon del av huden för solljus. För det fjärde – om EN grupp människor anses att ha självklar rätt att bära kläder från 700-talet – så borde väl ALLA grupper ha samma rätt, och en svensk kan infinna sig på jobbet klädd som en viking. Om det kniper, så kan man ju påstå att man anslutit sig till asatron. Den religionen är inte sämre än vara sig kristendom eller islam – men den saknar alla konstiga påbud och förbud. Och Tor och Oden är lika verkliga som vilka andra gudar som helst. Jag skulle vilja se någon motbevisa det!

    (Asatron är en godkänd religion i USA – skattebefrielse mm.)

    • bergersjo skriver:

      Alla kläder kan absolut jämföras med varandra. Du gjorde det ju själv precis! 🙂
      Jag har inte sagt något om att det är rätt när kvinnor måste bära dräkten, vilket jag uppfattar det som att du påstår. Tvärtom har jag sagt att det är fel, precis som jag skrivit att det är fel när de som vill inte får. Jag har heller inte hävdat att det på något sätt är lätt att veta vilka som vill och vilka som inte vill- tvärtom har jag skrivit att det är problematiskt!
      Vad gäller D-vitaminbrist, är det så praktiskt att solen lyser igenom tyg, så kläder innebär inte att man inte alls utsätter huden för solljus (även om det fungerar lite som solskydd).
      Självklart tycker jag alla människor (inte grupper, utan individer) borde få ha precis vilka kläder de vill såvida det inte, som jag redan nämnt i krönikan, inte lämpar sig om det är exempelvis ett yrke med en uniform där nåt plagg inte stämmer in.
      Således håller jag med dig om att ifall du vill ha vikingakläder på jobbet borde du få ha det precis lika mycket som att en muslim får bära huckle. Och det får du säkert också i många yrken- dock inte alla, vilket absolut är orättvist.

Kommentera

