Åhléns Luciafoto

En löjlig storm i ankdammen de senaste dagarna har varit Åhlens foto av en mörkhyad liten pojke klädd som Lucia. Det här är naturligtvis inte någon överraskning för Åhlens- hela meningen med Luciabilden har varit ytterst medveten för att provocera rasister och andra tomtar som tagit åt sig.

Lite Lars Vilks eller Elisabeth Ohlsson Wallin, skulle man kunna säga.

Vilks har ju levt under dödshot i över 9 år efter att en av hans teckningar av Muhammed som rondellhund publicerades i Nerikes Allehanda, och Ohlsson Wallin fick mordhot, bombhot, vandalisering och hatbrev för sin utställning Ecce Homo som kritiserades för att sexualisera Jesus och för att han framställdes som homosexuell och inte var könsstympad.

Så om man jämför med någon av dem, har internethatet mot Luciabilden inte varit speciellt farligt. Men tanken har varit densamma: Det har varit en provokation för att väcka anstöt mot somliga.

Det har naturligtvis funnits en viktig skillnad: Vilks och Ohlsson Wallin är konstnärer medan Åhlens är ett vinstdrivande företag. För Åhlens duger det inte att väcka känslor och debatt, det måste göras rätt. Majoriteten måste stå på deras sida.

Och Åhlens har inte gjort bort sig som Audi gjorde när de fraterniserade med ”Kakan”  Hermansson, för till skillnad från Audi gick Åhlens in i leken medvetet. De visste vad som skulle hända, hoppades på det och fiskade efter det. Och blev garanterat nöjda och glada över hur det gick.

Åhlens bild fick över trettiotusen gilla- och kärleksreaktioner. Den fick runt tiotusen kommentarer varav de flesta var kärleksfulla. De trehundra ilskna reaktionerna känns faktiskt inte som något oerhört starkt hat om man jämför med alla de positiva.

Sen misstänker jag att de flesta av de där ”ilskna” reaktionerna troligen inte heller var direkt hatiska eller rasistiska. Javisst, det fanns sådana. Jag har själv läst några, så det vet jag. Men jag misstänker att det även fanns kritiska kommentarer som media betraktar som hatiska just eftersom de inte var positiva till bilden.

Men varför inte vara positiv till den då då? Är det inte fina värderingar Åhlens har att alla ska få klä ut sig till Lucia om de vill?

Jodå, det tycker jag. Vad jag inte tycker är fint, är att Åhlens valt att utnyttja ett oskyldigt barn till att provocera och driva identitetspolitik.

Nu använde de en mörkhyad pojke i detta fallet. De hade lika gärna kunnat använda en homosexuell man eller en trans-person- poängen hade ju varit densamma. Men det är klart, de räknade väl med att få större positiv uppbackning om det var ett barn på bilden än om det varit en skallig gubbe i övre medelåldern som till exempel Jonas Gardell…

Det fungerar alltid bra att utnyttja barn inom politik. Det har gjorts i alla tider. Folk gillar barn. Barn är svaga och hjälplösa och om de utsätts för något så känner folk att de vill backa upp dem.

Därför är jag kritisk mot Åhlens här. De har vetat vad som skulle hända precis hela tiden, det har rentav varit målet. De har varit iskalla och hjärtlösa mot pojken på fotografiet. De har betett sig oerhört fult mot honom.

Men det är klart, de har fått igenom en bra och lyckad reklamkampanj.

Grattis, Åhlens.

Detta inlägg publicerades i Dumburken och annan media, Samhället och Skamhället och märktes , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Åhléns Luciafoto

  1. Pelle2 skriver:

    Jag förstår heller inte varför dom, likt människor med Tourettes, tvångsmässigt måste provocera
    andra genom att förlöjliga en gammal tradition.Jag menar inte just då att det var en svart pojke utan att det är en kille och inte en tjej som är Lucia.
    Precis som signaturen Jan kommenterade hos bloggaren MIT kan man ju också undra varför dom inte gör om profeten Muhammed till en homosexuell eller transsexuell kvinna om dom nu skall vara så himla normkritiska men det vågar dom inte..

    • bergersjo skriver:

      Jo, det förstår jag absolut. De är smarta, de vet hur de ska rida på vågen för att skapa sig den karaktär de vill framstå med.
      Hehe, ja det där om Muhammed tog jag upp i senaste inlägget… 😉

  2. Jans skriver:

    Jag är inte så himla säker på att Åhléns vunnit riktigt så mycket gillande som de tror. Alla normalt funtade människor låter såklart bli att trasha en liten pojke oavsett hudfärg. Därför ser övertaget för de positiva reaktionerna förrädiskt stort ut.

    Jag tror många svenskar är hjärtinnerligt trötta på att luciafirandet ständigt görs till ett politiskt slagfält. Även om denne lille pojke som isolerad luciahändelse är ganska betydelselös så är inte hela den sammantagna effekten av det ständiga krig som pågår mot nästan alla svenska traditioner – i synnerhet lucia – det. Ett folk som får sina traditioner hotade och sin identitet ifrågasatt reagerar förr eller senare. Högt och ljudligt eller i tysthet.

    Nu tror jag förvisso att folk i stort går till Åhléns oavsett om de gillar tilltaget eller ej, men bilden av Åhléns som en del av etablissemanget som motarbetar folkets kultur har nog satt sig ganska bra efter höstens kampanjer. Denna image som chict normkritiskt företag tror jag inte tilltalar mycket mer än 10% av befolkningen medan en bra mycket större del tycker illa om det även om de inte är beredda att i kommentarsfält ge sig på en liten pojke. Jag tror inte detta ”varumärkesbyggande” är långsiktigt framgångsrikt. Dessutom måste de ju nu leva upp till sin normkritik annars har de snart pk-pressen på sig som kritiserar dem för att de inte är vad de utger sig för att vara.

  3. Pingback: Åhléns i blåsvädret på nytt | Maniac Media

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s