Andar, änglar och norska kungligheter

I fredagens avsnitt av Skavlan i SVT dök det upp en kvinna vid namn Märtha Louise som jag inte kände till sen tidigare. Det visade sig att hon var medlem i det norska kungahuset, en organisation ännu mer bakåtsträvande, konservativ och medeltida än den svenska.

Men jag blev lite nyfiken på henne, då programledaren Skavlan pratade lite svävande om änglar som ett av hennes intressen. Man kunde märka att bakom fredagsmyset och artigheten fanns en viss åsikt om henne som en toktant, och jag misstänkte att om jag googlade lite skulle jag säkert hitta mer.

Och ja, det hade ju egentligen räckt att bara läsa om henne i wikipedia. Tydligen är hon det norska kungahusets svarta får, skandalprinsessan. Inte på grund av festande som en viss svensk Madeleine, utan på grund av sin andliga tro.

Som exempelvis då att hon hävdar sig kunna kommunicera med avlidnas andar och änglar.

Just den grejen tycker jag är lite underlig, för så sent som 2012 beslutade norska stortinget att den norska statskyrkan inte skulle skiljas från staten. Kristendomen är alltså fortfarande officiellt en norsk statsreligion precis lika mycket som Märtha Louises föräldrar officiellt står högre än alla andra i Norge. Ungefär 75 procent av Norges befolkning är anslutna till den norska kyrkan, och av de som inte är det misstänker jag starkt att majoriteten ändå är kristna.

Och kristendomen, tja… Hur är det med dödas andar och änglar enligt kristendomen? Jodå, sådana finns det ju gott om och kommunicerar med både den ena och den andra troende. Om man ska gå efter kristendomen då.

Så varför är Märtha Louise så skandalomsusad egentligen kan man ju undra, hon gör väl bara sin kungliga plikt och tror blint på statsreligionen? Den stora majoriteten av norrmännen går ju efter precis samma tro? Och enligt lag gör ju också Sveriges kung det. Jag har ingen aning om ifall en liknande tokig lag gäller i Norge, men i och med att såväl kunga-stolleri som kristendom är ännu extremare i Norge än i Sverige är det väl högst sannolikt…

Ska man döma Märtha Louise för sin andliga tro bör man således vara högst kritisk både mot statsreligioner och monarki. Annars är man inget annat än en djävla hycklare.     

Det här inlägget postades i Dumburken och annan media och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Andar, änglar och norska kungligheter

  1. Mr Snuggle skriver:

    Jag är högst kritisk mot monarki – jag är helt emot det. I alla länder. Allt som inte är folkvalt. Finns ingen anledning alls att se upp till dem, som de flesta ändå tycks göra. För mig står ingen människa över någon annan. Och gör vissa det, handlar det endast om handlingar – ingen medfödd lyx och specialbehandling.

    Intressant det där med folk som säger sig kunna tala med andar. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det.

    Kul att du har kommit igång med bloggen igen i alla fall!

    • bergersjo skriver:

      Alla vettiga människor är väl högst kritiska till monarki? 🙂

      Kommit igång vet jag inte- jag försöker skriva något åtminstone nån gång i veckan. På den tiden jag var igång ordentligt med bloggen försökte jag skriva varje dag.

  2. Ping: Märtha Louise- ingen ängel precis | Maniac Media

Kommentera

