Åhléns i blåsvädret på nytt

Som alla vet skedde det ju ett terrordåd i Stockholm nyligen som avslutade sig i ett av Sveriges duktigaste företag vad gäller genus, antirasism, normbrytande och normkritik. Jag talar nu naturligtvis om Åhléns, kända för reklam i stil med Luciapojken från 2016.

Nu har de åter hamnat i klistret efter att de gått ut med löfte om att rea ut rökskadade produkter från terrordådet, vilket gjort folk arga, upprörda och vreda.

Hela saken är egentligen ganska löjlig. Varför skulle de inte rea ut skadade produkter?

De har fått kommentarer på Facebook där folk har tyckt att det är ”omoraliskt” med rea och att de istället borde skänka bort produkterna till välgörande ändamål eller kassera dem.

Men herredjävlar… Kassera dem?! Vore inte det omoraliskt? Vore inte det skamligt med tanke på miljön? Och varför ska ett vinstdrivande företag skämmas för att fortsätta med verksamhetens art till en billigare summa istället för att plötsligt övergå till välgörenhet?

Åhléns riktiga fel den här gången, var inte att de tänkt rea ut de rökskadade produkterna, utan hur. Det var liksom aningen hjärtlöst och känslokallt att dagen efter terrordådet trycka upp reklam i ansiktena på huvudstadens sörjande innevånare och utropa:

Extra! Extra! Passa på! Terror-rea på Åhléns! Billigare än under mellandagarna! Skynda! Fynda! Öppet redan på söndag!

Istället skulle de tagit det lugnt och sansat och inte gjort någon reklam om rea överhuvudtaget, bara ställt undan de skadade produkterna ett tag för att sedan plocka fram dem lite allt eftersom och sålt dem till billigt pris utan att lägga fokus på att de skadades just vid terrordådet.

Det hade folk betraktat med mer respekt och istället för att äcklas över Åhléns girighet skulle många passat på att köpa sig något till reapris.

Istället fick företaget återigen pudla, be om ursäkt och lova bot och bättring. Det är nästan så man tror att de fortfarande har samma reklamchef som under Lucia förra året… 

Detta inlägg publicerades i Samhället och Skamhället och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s