Bedårande Bön

Alltid lär man sig något nytt! Så sent som igår fick jag reda på att Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson spelar piano (faktiskt riktigt skickligt) och ingår i ett coverband (jag vet inte om de enbart spelar cover, men så uppfattade jag det) vid namn Bedårande Barn.

Nu under Almedalsveckan passade Sveriges Radio på att vara lite busiga och spela en låt med dem i Melodikrysset, något som naturligtvis retade upp PK-flocken och gjorde dem vreda, kränkta, illamående, chockerade och så vidare.

Nu skulle jag naturligtvis vilja kalla dem hycklare och hävda att de har en vidrig människosyn, men jag väljer att istället vara ödmjuk och ärlig. För det är ju ungefär de känslorna jag själv får när hatare som Zara Larsson och Kakan Hermansson dyker upp i media med sina fula trynen.

Det finns dock en viktig skillnad: Jag vill inte att det ska vara förbjudet, jag tycker bara det är obehagligt och visar upp prov på något unket som betraktas som helt normalt i dagens Sverige.

Nu vet jag inte om speciellt många inom PK-flocken faktiskt vill sträcka sig så långt som till att förbjuda att spela upp en låt med Åkessons coverband i public service, men som jag uppfattade saken verkade det betraktas som en självklarhet i en tråd jag läste igenom på Facebook.

Jag avstod från att skapa en upprörd och meningslös debatt genom att fråga dem varför? Självklarheten var ju ändå självklar: De hatar allihop Åkesson och ser honom som en ny Hitler, de flesta av dem är på ett eller annat sätt vänstertomtar och deras syn på lika behandling av alla människor är det därför lite si och så med…

Men sen var det en annan sak det flitigt skrevs om i tråden: Låtens upphovsman Simon Ådahl gillade inte att hans bönesång användes till att slå politiska poänger. Enligt honom själv skulle han känt likadant oavsett om det varit Stefan Löfven eller Jonas Sjöstedt istället för Åkesson, men underligt nog var just det inget som uppmärksammades i Facebook…

Nu är det en sak man ska tänka på vad gäller Ådahl som kristen musiker: Han är kristen först, och musiker sen. Kristendomen är allt för honom. Det är inte så att han är en musiker som tror på gud. Nej, han är en troende som dessutom råkar spela musik. Musiken är alltså för honom främst ett sätt att uttrycka sin tro.

Men. Skriver man en sång med texten ”jag tänker be för Sverige- be med mig” så kanske man inte ska bli ilsken om det finns personer som vill lyda och göra som man säger?

Att Ådahls ”bönesång” är ytterst politisk var Åkesson inte först om att inse. Ådahl skrev själv om den till en engelsk variant om att be för Korea och den var då så politiskt laddad att hans skivbolag i Korea inte ville ge ut den… Så att slå politiska poänger- det är något sången gjort sedan start.

Men oavsett. Om låtens upphovsman inte gillar att Bedårande Barn gjort en cover på hans låt, är det då inte respektlöst av Sveriges Radio att spela covern trots detta?

Då covers konstigt nog inte är olagliga i Sverige om man följer regelboken tycker jag faktiskt inte det- speciellt som Ådahl även sagt att han nu hoppas det ska gå bra för Bedårande Barns cover, eftersom han ska ge STIM-pengarna till flyktinghjälp.

Lite unket hyckleri här är att många som kommenterade i den där tråden på Facebook själva stulit melodier och till skillnad från Åkesson inte följt regelboken. Det är skillnad på folk och folk!

Sista argumentet jag kunde hitta, var att Bedårande Barn spelat covers av Ultima Thule och spelat ihop med dem. Ogillandet till detta torde vara att även om Ultima Thule tagit avstånd till nazism och rasism och avbrutit en spelning för att skälla ut en nynazist, har de också haft samröre med den högerextrema miljön och tagit emot pengar från organisationen ”Bevara Sverige Svenskt” för att ge ut sin första skiva 1985.

Detta kallas ”guilt by association” och innebär att man tycker att ifall någon beblandar sig med en annan så delar man plötsligt den personens åsikter, skulder och felsteg. Ungefär som om jag själv plötsligt skulle vara en radikalfeministisk genustomte eftersom jag känner en massa sådana- samt att Bedårande Barn hängde med nynazister för 25 år sedan eftersom Ultima Thule gjorde det.

Jag undrar hur PK-flocken skulle känna om Sveriges Radio fick för sig att spela en sång från Ace of Base i Melodikrysset? Jag menar dess grundare Ulf Ekberg var ju nazist under 80-talet, var med om att starta Sverigedemokraterna och har absolut ett betydligt brunare och även våldsammare och kriminellare förflutet än såväl Jimmie Åkesson som Bedårande Barn och för den delen även Ultima Thule.  

Det här inlägget postades i Dumburken och annan media, Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bedårande Bön

  1. Mr Snuggle skriver:

    Det är som sagt bara vissa fördomar som räknas som fördomar. Andra är helt okej. Huvudsaken är bara att man tycker och hatar RÄTT…Då är det helt okej.

Kommentera

