För lite sopgummor i Stockholm

Soparbetarna i Stockholm har ju haft en så kallad ”vild strejk” nu i över en vecka. Det är nästan så man förvånas över att Statsminister Löfven inte påpekat att de bryter mot Den Svenska Modellen, inte sant? Den Svenska Modellen är ju viktig för honom vad jag har förstått…

Men rent seriöst. Jag tycker inte precis synd om soparbetarna- deras arbetsgivare har viljat sänka deras lön till ”ynka” 30500 kronor i månaden och ändrade sig sedan till att istället vilja att de skulle arbeta 34,5 timmar i veckan. Soparbetarna vill ha 40 papp i månaden.

Personligen tycker jag soparbetarnas löner- och arbetstider- är djävligt bra. Betydligt bättre än de flesta svenska arbetares löner och arbetstider. Men självklart förstår jag att de inte helt plötsligt vill få ett sämre arbete för lägre löner!

Men nu är det ju Sverige vi bor i, så då ligger ju fokus naturligtvis inte på soparbetarnas yrken. Fokus ligger självklart på deras kön.

Japp, feministerna är ute i media med sitt vanliga vi-mot-dem-pekande och gnäller och hävdar att ”det är skillnad på kvinnor och män”. För soparbetaryrket är mansdominerat till skillnad från yrkena inom hemtjänst, sjukvård och äldreboende.

Men det lustiga är att jag aldrig sett eller hört några feminister vilja kvotera in kvinnor som soparbetare! De ska kvoteras hit och dit, som politiker och styrelseledamöter och fan och hans djävla moster, men sopgummor har jag då aldrig i helvete hört något om att de ska kvoteras till!

Om feministerna anser att arbetena inom vården är hårda och lönerna dåliga, så håller jag med dem. Men när de påstår att det är på det viset för att yrkena är kvinnodominerade, asgarvar jag dem rakt i ansiktet där de står och svettas i sina offerkoftor.

Vill de ha de där höga lönerna kan de ju bli soparbetare. Orsaken till att de får låga löner är inte deras kön, utan att de ställer upp och jobbar för låga löner. Även Stockholms sopgubbar skulle få jobba för 15 tusen i månaden om de stod där med mössan i handen, sa tack och gick med på saken. 

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till För lite sopgummor i Stockholm

  1. Mr Snuggle skriver:

    Ja, vad ska man säga…Man tror man har hört allt. Men renhållningsarbetare tjänar ju faktiskt betydligt mer än jag trodde i alla fall.

    Nej till all kvotering i alla fall, vad det än gäller. Det är vad jag tycker.

Kommentera

