Ramadan, religionsfrihet och sovande svenskar

”Vi har varit naiva”. Så sa Statsminister Löfven, och det har vid det här laget blivit ett kultcitat.

Men fortfarande finns det vansinnigt många i det här djävla landet som är minst lika naiva ännu. Som tror att i stort sett alla som flyttar till Konungariket Sverige från kulturer där man hänger homosexuella män och lättfotade kvinnor längs vägarna, stenar dem på torgen eller kanske bara kastar dem från taken, är ungefär likadana i sinnet som de själva, uppväxta med Bullerbyn, Ronja Rövardotter och Vi på Saltkråkan.

Alla Människors Lika Värde, utom Sverigedemokraterna och andra fucking rasister såklart.

Ja, alla som flyttar hit blir svenska i själen under sjalen när de kliver av båten. De gör kebabpizza till en ny och exotisk del av den svenska kulturen, men i övrigt så marscherar de naturligtvis i Prideparaden och gastar: ”Inga rasister på våra gator!”, studerar genusforskning, väljer kön efter veckodag och hatar vita, kränkta medelålders heterosexuella män, som alla andra kloka och duktiga svenska människor gör.

Såklart!

Vill du stödja mitt arbete? Swish: 0730467053

Detta inlägg publicerades i Samhället och Skamhället, Vlogg och märktes , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Ramadan, religionsfrihet och sovande svenskar

  1. G skriver:

    Runt och runt och runt vi gå….

  2. G skriver:

    Herrejävlar, polletten trillar tydligen aldrig ner hos vissa, att de har mage att snacka sådan jävla dynga bara pga att de inte själva orkar tänka hela linan ut och fattar varför och vad som är skillnaderna…

    ”Märta Stenevi: ”Vi kommer söka maximalt inflytande”
    ..[..]..
    Ytterligare något som förändrats i och med kriget är migrationspolitiken, i alla fall kopplat till just ukrainare. Miljöpartiet står inte längre ensamma kvar med krav på ett generöst mottagande, utan även Moderaterna och Sverigedemokraterna anser att Sverige ska välkomna de som nu kommer.

    Märta Stenevi säger sig ”vara glad” över uppslutningen, men vänder sig samtidigt emot hur olika människor behandlas utifrån ursprung. Hon säger sig möta många som flytt till Sverige från Syrien och andra länder som nu reagerar på skillnaden i mottagandet.

    – Jag möter ju mycket av den sorgen i samtal med människor. Man ser den här enorma skillnaden som görs. Framförallt från moderater och sverigedemokrater i hur man pratar om människor, säger hon.

    I detta finns det också inslag av rasism, menar Stenevi.

    – Det finns definitivt ett uttryck för att man skiljer på människor som kommer från andra länder än Europa. Om det är uttryck för rasism? Ja, det tror jag det är i vissa fall. Jag tror inte det är det för alla, och i grund och botten tycker jag det är väldigt positivt att man vill välkomna ukrainska flyktingar. Det är något vi ska bejaka. Men jag hoppas att samma människor som välkomnar ukrainska flyktingar i dag ska se att en femåring som flyr från Syrien, en femåring som håller på att svälta ihjäl i Tigray inte är annorlunda en femåring som flytt från Kiev.”
    https://web.archive.org/web/20220404051134/https://www.expressen.se/nyheter/marta-stenevi-vi-kommer-soka-maximalt-inflytande/

  3. G skriver:

    ”Jan Emanuel: Därför åker jag på turné med Åkesson

    Att vägra prata med SD har varit en dålig strategi
    ..[..]..
    Jag tror på politisk dialog med fokus på vad som är bäst för folket, inte vad som är bäst för att behålla makten. Jag tror på dialektiken och jag tror den öppna debatten är förutsättningen för demokratin.
    ..[..]..
    I traditionella arbetarklassområden i USA och England röstas det på högern, i Sverige röstar liknande områden i stor utsträckning på Sverigedemokraterna (här syftas på klassiska arbetarstäder, inte på förorter med högt bidragsberoende där S fortfarande är i topp).

    Svaret från mitt parti har varit att berätta för sina gamla arbetarväljare som valt SD, främst på landsbygd, att de är rasister och sämre människor. Vi har vägrat att ens tala med det parti de nu valt. Inget är vårt fel, allt är de svikande väljarnas fel och det förhatliga parti de nu valt att rösta på.
    ..[..]..
    Om man är trygg i sin övertygelse och sina argument, vill man genom debatten visa sina ställningstagandens överlägsenhet. Man vägrar inte debatt för att man ogillar sin motståndares argument, än mindre för att man ogillar denne som människa.

    Jag tycker det är viktigt att skilja på sak och person. Att kunna tycka diametralt olika och slåss för sin sak, men att sedan kunna ta en öl efteråt. Det är inte konstigt. Det är politisk hyfs.
    ..[..]..
    Vi är från olika partier, vi är politiska motståndare men vi är bägge övertygade om att politiken behöver dialog och respekt, inte tystnad och utfrysning.

    Jag väljer att möta Jimmie Åkesson i ett respektfullt argumenterande samtal, för jag trygg i min övertygelse och i mina argument och jag är inte rädd för hans. Så trygg att jag inte ens är rädd för att tycka lika i vissa frågor.”
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Or7e7E/jan-emanuel-darfor-aker-jag-pa-turne-med-akesson

    Har stor respekt för alla människor, politiker eller ej, med Jan Emanuels inställning. Har dock svårt smälta hur vissa politiker (S eller annat) uttryckt sig om SD-väljare. 2017 så klargjorde en sosse att alla väljare i och med en röst på SD förbrukar sitt människovärde.


    • G skriver:

      Jag har själv aldrig ens tänkt tanken att vilja tysta någon, eller något, som olika medier. Det gjorde att jag i början av mars höll med en liberal på SvD Ledare, som jag inte så värst ofta håller med när det kommer till olika analyser. Vad gäller hur EU (folkvalda med enorm makt) tog beslut att stänga ner medier. Där krossade EU en gräns då man inte själv kan komma med motargument om man inte först tillåter sig höra argumentet, oavsett hur det än låter.

      ”Mattias Svensson: Att stänga rysk tv visar på europeisk svaghet”
      https://www.svd.se/a/KzRwzo/att-stanga-rysk-tv-ar-censur-och-visar-pa-europeisk-svaghet

    • bergersjo skriver:

      Jan Emanuel är ju en konstig prick som envisas med att fortsätta vara sosse fast han inte har NÅGOT med dem att göra.

      • G skriver:

        Hahaha. Förstår hur du tänker. Jo, lite så är det väl. Han är en av (vad de nu kallas) som tror det är möjligt att påverka och styra om partiet inifrån i en ny riktning, en riktning som han verkar tycka att partiet en gång haft och vill hitta tillbaka dit. Men problemet för mig är att partiet aldrig riktigt varit det parti som han vill dirigera om det till, och det lär heller inte vara möjligt 2022 eller senare då partiet är ”förlorat” över till andra som tycker att S som parti ska vara det som partiet är/står för och har varit på senare tid, så troligen är allt han kommer att möta väldigt mycket otrevliga interna motsättningar, mot hans åsikter men också mot honom som person. Men trots det så är hans offentliga ställningstaganden för yttrandefriheten och mot inkludering via exkludering enormt välkommet, något jag hurrar för oavsett åsikter eller partifärg. Kanske finns det någon sosse som håller med honom och tycker att man kan prata och vara sams oavsett parti och denna pub-grej gör att fler vaknar till, men majoriteten sossar gör det troligen inte utan vill bara ”ta avstånd” pga sin goda värdegrund.

      • bergersjo skriver:

        Jo men det är ju inte bara det, utan han är ju heller inte någon ”arbetare” utan en storkapitalist.

  4. G skriver:

    Och det var även i den vevan som Musk skulle hjälpa till med att upprätthålla internet via Starlink, som vissa regeringar även där gjorde påtryckningar på att vissa ska tystas och blockeras. Något han vägrade pga att han är en yttrandefrihetsfundamentalist. Ett beslut och ställningstagande som gladde mig.

    5 mars: ””Kommer inte att blocka ryska medier via Starlink”

    Det globala satellitsystemet Starlink kommer inte att blockera ryska nyhetsmedier. Det meddelar Space X-vd:n Elon Musk på Twitter.

    ”Starlink har tillfrågats av några regeringar (inte Ukrainas) att blockera ryska nyhetsmedier. Det kommer vi inte att göra såvitt vi inte hotas med pistol”, skriver Musk vidare och tillägger att han är en ”fundamentalist när det kommer till yttrandefrihet”. ”
    https://omni.se/kommer-inte-att-blocka-ryska-medier-via-starlink/a/66gMLQ

    Men även häromdagen så ställe han frågor på ämnet, apropå yttrandefriheten på Twitter. Han undrade om hans följare tror att Twitter följer principer om yttrandefrihet och runt 70% svarade nej. Och att han funderade på att starta en egen plattform där detta garanteras bättre för alla användare. För att någon dag senare meddela att han investerat i Twitter och nu äger runt 9,2% av företaget haha. Jag önskar honom lycka till och att han ger woke-folket ett helvete, ett helvete på så sätt att de själva ska börja fundera på vad fan de håller på med egentligen och om hur de för närvarande driver Twitter är det som är bäst för alla. Hoppas han står upp för det som är hans plan och där Twitter ofta misslyckas, dessvärre pga helt medvetna val, där de lättkränktas nya definition av yttrandefrihet fått styra och ställa till galenskap.

    27 Mars: ”Musk: Överväger egen sociala medier-plattform

    Teslas vd och grundare, Elon Musk, säger att han ”på allvar överväger” att bygga en ny sociala medier-plattform. Det skrev han i ett svar på Twitter under lördagen.

    Uttalandet kommer en dag efter att entreprenören frågat sina följare om de tror att Twitter följer principer om yttrandefrihet, en undersökning där 70 procent röstade nej.

    Musk skrev i samband med omröstningen att ”konsekvenserna […] kommer vara viktiga”. Han uppmanade följarna att därför ”rösta med omsorg”.

    En annan variant, som Musk inte direkt avslog när hans följare föreslog den, vore att försöka köpa Twitter eller någon av de andra stora sociala medier som finns.”
    https://omni.se/musk-overvager-egen-sociala-medierplattform/a/WjA5Lj

    4 April: ”Elon Musk ny storägare i Twitter – äger 9,2 procent

    Teslagrundaren Elon Musk har tagit en position i Twitter och äger nu 9,2 procent av aktierna i bolaget. Det framgår av dokument som har skickats in till finansmyndigheten SEC, rapporterar flera medier.

    Baserat på fredagens stängningskurs är Musks innehav värt 2,89 miljarder dollar, motsvarande 27,2 miljarder kronor, skriver CNBC. Twitters aktie rusade 25 procent i förhandeln på nyheten.

    För en dryg vecka sedan skrev Elon Musk att han ”på allvar överväger” att bygga en ny sociala medier-plattform eftersom han anser att Twitter inte följer principerna för yttrandefrihet.”
    https://omni.se/elon-musk-ny-storagare-i-twitter-ager-9%2C2-procent/a/z7j911

    • G skriver:

      ”Shares of Twitter rose by more than 27% in pre-market trading on Tuesday — the second day in a row that the company has seen its stock price surge in the wake of Musk’s acquisition of 73.5 million shares.

      Twitter CEO Parag Agrawal also announced on Tuesday that Musk was joining Twitter’s board of directors.

      “Looking forward to working with Parag & Twitter board to make significant improvements to Twitter in coming months!” Musk tweeted in response to Agrawal’s announcement.

      Musk teased Twitter users on Monday evening by asking them if they wanted an edit button for tweets — this just hours after it was learned that the world’s richest person became the company’s largest shareholder.

      “Do you want an edit button?” Musk tweeted to his more than 80 million followers on the micro-blogging platform. The poll generated more than 2.74 million votes as of Tuesday morning.

      Musk’s $2.89 billion investment in Twitter makes him the largest shareholder, catapulting him ahead of Vanguard, Morgan Stanley, and BlackRock.

      Do you want an edit button?
      — Elon Musk (@elonmusk) April 5, 2022

      Due to Twitter’s share structure, Musk’s stake in the company will give him far more influence over the site’s operations than can be exerted by outside investors in tech giants like Meta or Google.

      While Mark Zuckerberg holds special dual-class shares that effectively allow him to override Meta investors’ objections and do whatever he wants, Twitter only has one class of shares.

      That means Twitter shares held by founder Dorsey give Dorsey the same voting power as shares held by Musk.

      In a demonstration of the power that can be wielded by Twitter investors, Dorsey stepped down as Twitter’s CEO in 2021 following a heated activist campaign from shareholder Elliott Management. Elliott held around 4% of Twitter shares at the time — less than half of Musk’s current stake.”
      https://nypost.com/2022/04/05/twitter-users-urge-elon-musk-to-reinstate-donald-trumps-account/

      P.S

      Om någon glömt vad investerare som BlackRock även håller på med…

      ”Blackrocks rasism måste få motstånd”
      https://www.di.se/ledare/blackrocks-rasism-maste-fa-motstand/

  5. G skriver:

    ”Elon Musk is now the largest Twitter shareholder, setting up a showdown

    Elon Musk became the largest shareholder of Twitter on Monday, setting the platform up for a potential political showdown over its efforts to limit harmful content, efforts the firebrand Tesla chief executive has indicated that he sees hastening a turn toward censorship.

    His surprise investment, which comes days after questioning the company’s commitment to free speech and suggesting he might start his own social platform, sent Twitter stock soaring. While it was not immediately clear what role Musk plans to play, analysts speculated he may try for an activist restructuring that could change the way Twitter polices its platform as well as who it banishes.

    Some inside Twitter worry Musk may push Twitter in a libertarian direction, away from blocking or restricting accounts that cause social harm, according to people familiar with internal conversations who spoke on the condition of anonymity to describe sensitive matters.

    Just days after Twitter banned former president Donald Trump in the wake of the Capitol insurrection, Musk wrote on Twitter that “a lot of people are going to be super unhappy with West Coast high tech as the de facto arbiter of free speech.”

    Some Twitter employees and experts fear Musk’s involvement could also push the company further into chaos after years of investor activism and the sudden departure of former chief executive Jack Dorsey. The company is already at a critical juncture ahead of the 2022 midterm elections that will determine control of Congress, when it will have to police related misinformation that could help sway votes.(forts)”
    https://www.washingtonpost.com/business/2022/04/04/elon-musk-twitter-stake/

    Och så här reagerar icke-yttrandefrihetsfundamentalister och tillika ”liberala” Washington posts läsare till nyheten att Musk nu är storägare i Twitter. Som alltid känner jag en enorm obehaglighets känsla och undrar om de verkligen skulle vilja att man använde deras tankesätt (och gjorde verklighet av det) mot de själv istället, förstår inte hur dessa puckon inte kan se vad det som skrivs egentligen betyder. Sedan att dagens ”liberaler”/Demokrater inte skulle vara extremvänster är ju bara snack, allt snack om ”tax” hit och dit visar på motsatsen, men så ser det nu för tiden alltid ut under Washington posts artiklar som handlar om en förmögen människa.










  6. G skriver:

    ”Över hälften känner ”stor oro” för desinformation

    Mer än hälften av de svenska användarna känner ”stor oro” för att vilseledande eller falsk information i sociala medier kommer att användas för att försöka påverka utgången i årets riksdagsval. Det visar en ny rapport från Internetstiftelsen som SvD och SVT Nyheter rapporterar om.

    Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen, säger till SvD att oron kan innebära ett minskat förtroende för politisk information överlag, men att det samtidigt kan leda till att användare blir mer källkritiska. Han säger vidare att användarna själva har det största ansvaret att inte sprida osanningar.

    – Samtidigt ska man komma ihåg att det inte är förbjudet att ljuga enligt plattformarnas regler. […] Det pratas mycket om ämnet på EU-nivå, och det ska bli spännande att se vilka typer av regleringar man kommer att vilja genomföra.”
    https://omni.se/over-halften-kanner-stor-oro-for-desinformation/a/V9wonr

    ”Sociala medier viktigt för förstagångsväljare i årets val”
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sociala-medier-viktigt-for-forstagangsvaljare-i-arets-val

    ”…inom sociala medier ser vi skillnader i beteende hos de yngsta som oftast använder Instagram för att ta del av politisk information. 00-talisterna använder dessutom Twitter mer än äldre generationer, och är i princip ensamma om att använda Tiktok för politisk information. Äldre generationer använder istället främst Facebook för detta. Facebook är dessutom den vanligaste platsen på nätet att uttrycka politiska åsikter, för alla utom de allra yngsta väljarna.

    De yngsta som nu ska rösta för första gången utmärker sig också på andra sätt jämfört med äldre. De delar mer artiklar och diskuterar i högre grad politik på nätet. Dessutom anser de att internet ger dem större möjlighet att påverka samhällsfrågor.

    Detta står i kontrast till de äldsta väljarna på nätet, pensionärerna. De är visserligen politiskt intresserade men deltar i betydligt lägre utsträckning i det politiska samtalet på nätet. Annars är politiskt intresse en avgörande faktor för att ge sig in i politiska diskussioner på internet.

    Det är fler män än kvinnor som diskuterar politik på nätet, och dessutom är det olika frågor som diskuteras mest av män respektive kvinnor. Nästan dubbelt så många män som kvinnor har diskuterat politik på nätet med personer de inte känner.

    Tv har högsta förtroendet

    Det är traditionella medier som åtnjuter det högsta förtroendet från väljarna. En majoritet tycker att större delen av den politiska informationen i tv, radio och dagstidningar är pålitlig. Förtroendet för den politiska informationen på sociala medier är generellt låg, och de flesta anser att det bara är en liten del eller inget alls av informationen där som är pålitlig. Detta trots att en stor del av den politiska informationen de uppger att de möter på sociala medier är just delade artiklar och nyhetsinslag från traditionella medier.

    Mer än hälften av internetanvändarna känner också stor oro för att vilseledande och falsk information kommer att användas för att påverka utgången i höstens val. Drygt en tredjedel känner också stor oro för att utländska stater eller myndigheter ska använda internet för att påverka det svenska valet. Här vill vi understryka att vår undersökning genomfördes i december 2021, innan kriget i Ukraina. Omvälvande världshändelser kan mycket väl påverka oron för desinformation som maktmedel, samtidigt som frågan uppmärksammats i media. Oavsett så är källkritik och värdering av information kritiska förmågor i dagens digitala värld.

    Hat och hot begränsar samtalet

    En annan faktor som begränsar det öppna politiska samtalet på nätet är det hårda debattklimatet. Totalt har knappt var tionde internetanvändare utsatts för hat eller hot kopplat till politiska åsikter, men bland de som diskuterar politik på nätet är det var femte. Oron att utsättas för hat eller hot gör att många väljer att begränsa sig i den politiska debatten. Faktum är att var femte internetanvändare totalt svarar att de har avstått från att uttrycka en politisk åsikt det senaste året för att undvika hård kritik, hat eller hot.

    Att en så stor del av det politiska samtalet sker på sociala medier leder också till frågan om vilket ansvar sociala medieplattformar har över innehållet som publiceras där. När det gäller politiska inlägg med hat och hot ser vi att en stor majoritet lutar åt att plattformarna ska få plocka bort sådant, och hälften håller med om detta helt och hållet. När det gäller inlägg med politisk information som bedöms som falsk eller vilseledande går meningarna mer isär. Även om en majoritet lutar åt att sociala medier ska få plocka bort också sådana inlägg är det en mycket mindre andel som helt håller med.

    Även här ser vi att de yngsta internetanvändarna uppvisar ett annat beteende gentemot de äldre. Förstagångsväljarna är inte bara mer aktiva i politiska diskussioner på nätet – de är också mer benägna att anmäla kränkande inlägg. Var fjärde förstagångsväljare har under det senaste året anmält inlägg med politiskt innehåll för att de innehåller hårda ord, hat eller hot. Detta är betydligt mer än den genomsnittlige internetanvändaren där inte ens var tionde har anmält ett politiskt inlägg.

    Internet öppnar dörrar och ger möjligheter

    Det är tydligt att internet och sociala medier har blivit centralt för att samla in politisk information, och för att delta i det politiska samtalet. Nästan var tredje internetanvändare har diskuterat politik på nätet, och ännu fler bland de som har ett stort politiskt intresse. Särskilt de unga är aktiva i de politiska samtalen online, och ser positivt på sina möjligheter att påverka genom att delta.

    De som deltagit i undersökningen har också kunnat lämna egna skriftliga kommentarer kring hur de anser att internet kan användas för att få fler att bli delaktiga i det politiska samtalet. Dessa svar visar också att frågan om ett öppet samtalsklimat på nätet är komplex. Där några ser att internet gjort det möjligt för alla att göra sin röst hörd menar andra att nätet enbart skapar polarisering och inte alls främjar den politiska debatten.

    Sociala medier lyfts överlag fram som en möjlighet att väcka engagemang och intresse. Samtidigt kritiseras hur de sociala plattformarnas innehåll drivs av algoritmer som gynnar konfrontation och förenkling snarare än fördjupande samtal och ömsesidig förståelse. Det är inte helt säkert att våra flöden i sociala medier är de bästa verktygen för att förstå en komplex och svåröverskådlig värld.”
    https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-valspecial-2022/sammfattning/

    Bådar gott detta! Att vissa verkar se hot (som redan är olagligt) och hat samt ”hårda ord” som mer eller mindre en och samma grej gör ju inte direkt saken bättre. Att det dessutom är en extrem definitionsfråga om vad som skulle ses som hat alternativt ”håra ord” och riskeras plockas bort och någon få sin yttrandefrihet inskränkt verkar dessa svarande också ta extremt lätt på, så länge det inte drabbar en själv så är det bara att radera på!

    Hela rapporten på länken nedan, har ej läst hela ännu, bara skummat igenom lite.

    Klicka för att komma åt internetstiftelsen-svenskarna-och-internet-valspecial-2022-komprimerad.pdf

    • bergersjo skriver:

      Det är lite spammande ikväll, va? 😉

      • G skriver:

        Spam är sånt jag ser som irrelevant och inte av intresse för någon och postas för att dra click. Men om det är så du ser detta så har jag inget problem med att ta upp min paus igen. Jag behöver ju faktiskt inte dela med mig av allt jag läser, även om det kan vara roligt det också. Ha det!

      • bergersjo skriver:

        Blev du sur? 😛

      • G skriver:

        Exempel på spam…

      • G skriver:

        Sur? Well, vem ser det som positivt att ses som en störig spammare, spam är aldrig någonsin positivt. Var det menat som ett skämt eller liknande? Skrattade inte direkt arslet av mig. Alternativ får du ”översätta” dina göteborgsskämt bättre så att en östkustare förstår sig på dem lättare. 😦 Ursäkta mig.

      • bergersjo skriver:

        Det var inte menat som någon störig spammare. 🙂 Det var mer menat lite lättsamt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s