Dagens fråga: ”Är du feminist?”

Jag läste om en ”dagens fråga” som ställts på grund av att Feministiskt Initiativ blir populärare. Vem eller vilka som ställde frågan såg jag inte, så jag kan inte hänvisa till några källor, förutom att frågan kommenteras från 14 april på Elin Rosenqvists twitter och i kommentarsfältet till en av Toklandets bloggkrönikor.

Frågan är alltså: ”Är du feminist?”

3403 personer har svarat. Så långt allt gott och väl. Men tittar vi på svaren, ser det genast lite mer… Konstigt ut. Subjektivt, minst sagt.

38,79 procent svarade: ”Ja, självklart”
18,92 procent svarade: ”Är osäker på vad det betyder”
Och 42,29 procent svarade: ”Nej, det är jag inte”.

Lite egendomliga svar att välja mellan va? Borde man inte kunna få svara ”nej, självklart inte” och ”ja, det är jag” eftersom de motsatta alternativen erbjuds?

Jag tror att vi ganska säkert kan dra slutsatsen att någon som bara sätter de tre svaren att välja mellan, personligen anser att det är självklart att vara feminist.

Jag skulle också hävda att den som tycker det är en självklarhet antagligen är djävligt osäker på vad det betyder. Speciellt som det ju faktiskt kan betyda massor av olika saker, alla feminister har verkligen inte samma åsikter i kvinnosaksfrågor, genusfrågor eller jämställdhetsfrågor. Och därför borde ju egentligen många fler svarat att de var osäkra på vad det betydde.

Ett lättare svar var såklart det sista, det som trevligt nog de flesta svarat: Att de inte var feminister. Självklart kan det finnas personer som anser att de inte är feminister utan att ha en aning om vad det betyder, men mer sannolikt borde det vara att de som inte är feminister vet varför de inte är det, speciellt när erbjudande ges att svara att de är osäkra på vad det betyder.

Så vad kan vi då lära oss av detta? Feministerna har lyckats tämligen väl att lura Dum-Svensson här i landet med sin propaganda- 38,79 procent menar att feminism är en självklarhet!

Dum-Svensson behöver lära sig kritiskt tänkande, men det lärs tyvärr inte ut i svenska skolor. De är väl för upptagna med genusperspektiv.

Detta inlägg publicerades i Samhället och Skamhället och märktes , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens fråga: ”Är du feminist?”

  1. Sten Sture skriver:

    Jag är förvånad att du är förvånad.
    Så ser nämligen all polls ut på Feministiskt Perspektivs sida mer eller mindre.
    Konstigt ställda och vinklade frågor är det normala för de onormala.
    Deras bias är tydlig nog ändå men vore ändå tydligare om siffrorna inte friserades på detta sätt.

Lämna en kommentar