”Rösta rosa”

Det känns lite märkligt när Feministiskt Initiativ driver ”rösta rosa” som valslogan. Jag menar, rosa… det brukar väl ofta betraktas som feminint? Brukar inte F! vilja vara normkritiska? Är verkligen rosa en lämplig partifärg för dem isåfall?

Smartast vore att inte fokusera på färger överhuvudtaget. Alltså färg, det känns så rasifierat, inte sant? Och att då välja rosa… Det är väl en färg som platsar fint bland så kallade ”vita”? Borde inte F! istället föreslå att man röstar brunt? Fast det kanske redan är upptaget av något annat parti…

Men som jag förstått av deras andra valslogan ”Ut med rasisterna, in med feministerna” finns det annars inget som får dem att vilja stanna upp och gå åt ett annat håll. F! vill ta över. I Sverige ska man välja mellan pest och kolera, mellan spyor och bajs, mellan Djävulen och Satan… Tycker feministerna.

Varför kan vi inte istället få välja mellan något bra och något dåligt? Eller ännu hellre, mellan något bra och något annat bra? Varför måste vi välja mellan något skitdåligt och något annat dåligt skit?

Om det rörde sig om offentliga toaletter som feministerna ville in på, skulle jag inte bry mig. De kunde gärna få dela dessa tillsammans med rasisterna. De kunde sitta där gemensamt på de smutsiga golven och bete sig likadant som de gör på internet.

Men när det handlar om riksdagen, då vill jag inte ha några av dessa tokstollar där. Inte rasister. Inte feminister. Politik byggd på fördomar mot grupper för inget gott med sig.

Därför känns det positivt när Shora Esmailian, som verkar vara såväl feminist, genustänkare som tämligen vänsterinriktad, sågar F! rejält i en krönika. Tummen upp för det, Esmailian!

Det här inlägget postades i Samhället och Skamhället och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Rösta rosa”

  1. Pelle2 skriver:

    Esmailian sågar förvisso Fi men jag tycker inte att det hon vill genomföra är något bättre. Hon tycker uppenbarligen inte om kapitalism så frågan är vad hon vill ha istället ? Kommunism ?
    Hon köper också intersektionalitetsteorierna.
    I min mening så är det enda positiva med hennes artikel att hon sågar FI men jag skulle inte vilja ha det samhälle hon förespråkar..

    • bergersjo skriver:

      Nej som sagt, hon är ju såväl feminist, genustänkare som vänster. Men även sådana kan få lite positiv feedback av mig om de gör något bra, i hennes fall att hon sågar F!. 🙂

Kommentera

