Den episka kampen mot Hatet…

Men hjälp av ett magiskt prejudikat, ska Sverige nu döda internethat!

Hurra! Halleluja! Vårt land är i sanning en stormakt mot tramsiga löjligheter som grundlagsskyddade mänskliga rättigheter typ yttrandefrihet

Med lagen om hets mot folkgrupp har vi länge legat i framkant vad gäller statens styrka att tvinga folk att hålla käft, men nu ska vi visst gå ännu längre. Eva Burman, chefredaktör på Eskilstuna-Kuriren, skriver nöjt och belåtet i en krönika att nu kanske det äntligen blir slut på hat och hot i sociala medier.

Med hjälp av ett prejudikat. Eftersom Patrik Markström, enligt henne skapare av ”Sveriges största hatgrupp på Facebook” är åtalad och riskerar fängelse– eftersom han som administratör inte har tagit bort inlägg som är att betrakta som hets mot folkgrupp.

Men snälla nån. Enligt Burman har Markströms grupp ”Stå upp för Sverige” 170000 medlemmar, och även om jag inte vet hur många Kawa Zolfagary skrapade ihop skulle det förvåna mig storligen om det inte var fler än så i hans hatgrupp ”Vita kränkta män”. Om den inte var störst skulle jag bli ypperligt förvånad.

Den är väl i och för sig nerlagd nu, men ett rekord är ett rekord.

Missförstå mig inte nu, jag skulle bli mycket glad om det blev slut på hat och hot på nätet. Jag har själv genomlidit en hel del sådant och det är verkligen ett gissel. Men för det första anser jag faktiskt att yttrandefrihet är något viktigt.

För det andra, skulle varken hat eller hot försvinna från nätet av något sånt här. Inbilla er inget! Självklart skulle det goda hatet vara kvar. Hatet mot män. Hatet mot medelålders. Hatet mot cispersoner. Hatet mot heterosexuella. Hatet mot Sverigedemokraterna. Hatet mot Hanif Bali.

Och så vidare.

Det hatet backas ju hela tiden upp av politiker och media, och så kommer det att förbli. Men det kanske Burman gärna blundar för? 

Detta inlägg publicerades i Dumburken och annan media, Samhället och Skamhället och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar